Unik brint-teknologi skal hjælpe studerende i racerløb

Med en ambition om at bygge en bil, som kan køre 1000 kilometer på én liter brændstof, melder ingeniør-studerende fra Aalborg Universitet sig nu til stort europæisk racerløb for såkaldte Eco-biler. Aalborg-holdets brintbil benytter en unik dansk brændselscelle-teknologi, men med klassisk nordjysk beskedenhed prøver holdet alligevel at nedtone forventningerne.

Lagt online: 08.04.2009

- Vi er outsidere i forhold til nogle af de internationale deltagere med større erfaring og flere penge. Men vi må kompensere med opfindsomhed og gå-på-mod, fortæller holdets 23-årige teammanager Kristian Kjær Justesen, som gennem de seneste semestre har været med til at forberede deltagelsen i Shell Eco-marathon.

Selve løbet afvikles på en racerbane i Tyskland fra den 7.-9. maj, og forinden skal både bilen og holdet præsenteres ved et officielt arrangement i København i slutningen af april. Så mens påskefreden sænker sig over resten af nationen, har de studerende i Eco-racergruppen travlt med at få deres prototype ud at rulle.

- Vi mangler stadig at udstyre den med en aerodynamisk skal, som vi får fremstillet af letvægtsmateriale. Men det vigtigste lige nu er at få Eco-raceren i kørende stand, så vi kan komme ud og teste den, siger Kristian Kjær Justesen.

Rent energivalg

Bilen benytter en særlig højtemperatur-brændselscelle, som er udviklet af forskere med tilknytning til universitetet og firmaet Serenergy. Desuden har de studerende valgt at erstatte en række traditionelle mekaniske og hydrauliske dele med elektroniske løsninger.

Dermed lever den fint op til de forventninger om innovation, som har været omdrejningspunktet i Shell Eco-marathon, siden løbet i den nuværende form blev grundlagt for 25 år siden. Nu som dengang er udfordringen at tilbagelægge distancen med det mindst mulige energiforbrug.

De deltagende studerende må selv vælge, om deres bil skal drives frem af benzin, diesel, gas, ethanol, solenergi eller brint. Men for Aalborg-holdet har det været et oplagt og fremadrettet valg at deltage i brint-kategorien.

- Vi bruger brint, fordi vores Institut for Energiteknik har beskæftiget sig meget med teknologien, og fordi det er en ny og spændende energibærer. Hvis brinten fremstilles ved elektrolyse med strøm fra eksempelvis vindmøller, kan processen potentielt være fuldstændig fri for CO2, forklarer Kristian Kjær Justesen.

Af samme grund har holdet døbt deres bil "A2U", som både spiller på Aalborg Universitets faste forkortelse AAU, og på at H2O er det eneste, der kommer ud af bilens udstødning.

Selv om den erklærede ambition er en brændstoføkonomi, som svarer til 1000 kørte kilometer per liter, vil alene det at gennemføre være en succes. Forhistorien viser, at bilernes eksperimentelle præg ikke nødvendigvis gør gode ting ved driftssikkerheden. Derfor kan forskellen på succes og fiasko også afhænge af, hvor gode de studerende er til at flikke løsninger sammen i en fart, hvis der opstår udforudsete problemer på EuroSpeedway Lausitz banen i Tyskland. Kristian Kjær Justesen satser på, at hans og holdkammeraternes grundige forarbejde har været med til at forberede dem på, hvad der kan ske. Og det er netop de konstante praktiske ingeniørmæssige udfordringer, som gør projektet sjovt.

- Jeg er med, fordi vi får mulighed for at arbejde med mange forskellige tekniske problemstillinger, og fordi det er meget tilfredsstillende at se resultater af ens arbejde. For øvelsens skyld har vi eksempelvis også bygget en elbil af gamle cykler, og den har vi brugt til test af løsninger til den endelige Eco-racer, fortæller Kristian Kjær Justesen.

Kvindelige kørere

Den brændstoføkonomiske racerbil fra Aalborg Universitet vil efter planen få en tophastighed omkring 40 km i timen. Det forudsætter dog, at den ikke skal transportere en masse unødig vægt, så de bilbyggende drenge har headhuntet to kvindelige chauffører, som på skift får lov til at sidde bag rattet, når det går løs i Tyskland.


21-årige Anita Hahn Andersen er hentet ind fra ingeniøruddannelsen i Maskin & Produktion, hvor hun blandt andet har arbejdet med robot-programmering. Og den 29-årige civilingeniør Unnur Stella Gudmundsdottir, som tidligere har arbejdet med styring af motorer i Eco-racere, får via løbet et energi-relevant afbræk i sit ph.d. projekt, hvor hun forsker i modellering af højspændingskabler.

Fakta

Kontakt

Deltagere på holdet "Aalborg University Energy Technology"

  • Mikael Højen, 25 år, født og opvokset i Aars, mobil 2752 4548
  • Mikkel Præstholm Ehmsen, 37 år, kommer oprindelig fra Hjørring, mobil 4087 8010
  • Morten Hyldgård Sørensen, 25 år, født og opvokset i Hobro, mobil 3118 1333
  • Michael Holme Sørensen, 21 år, født og opvokset i Vodskov, mobil 2745 2905
  • Kristian Kjær Justesen, 23 år, født og opvokset i Silkeborg, mobil 29 63 56 60
  • Unnur Stella Gudmundsdottir, 29 år, kommer fra Island, tlf. 9940 9280
  • Anita Hahn Andersen, 21 år, født og opvokset i Viborg, mobil 51 68 12 23