Visionær samarbejdsaftale mellem Aalborg Universitet og Handelsgymnasiet v/Aalborg Handelsskole

De to store uddannelsesinstitutioner har indgået en samarbejdsaftale med det formål at øge unges søgning dels til handelsgymnasiet fra grundskolen, dels fra handelsgymnasiet til især de erhvervs- og økonomisk rettede uddannelser ved AAU.

Lagt online: 30.10.2009

Konkret betyder målsætningen, at man ønsker at bidrage til såvel at øge elevernes studieegnethed som modenhed og dermed bidrage til at formindske frafald og gøre studietiden kortere på universitetet. På handelsgymnasiet er der allerede oprettet en konkret en studieretning, som retter sig imod AAU's erhvervs- og økonomiske uddannelser. Derfor er fag som jura, virksomhedsøkonomi, afsætning, finansiering, innovation og matematik særligt fremtrædende på skoleskemaet. Eleverne vil også møde AAU-studerende som vikarer og i lektieværksteder.

Den anden vej vil AAU give lærerne efteruddannelsesmuligheder, adgang til forskningsresultater, deltagelse i censorkorps og vejlederjob.

En styregruppe skal koordinere og styre det omfattende samarbejde, der foreløbig indebærer knap 20 initiativer foruden en række hensigtserklæringer. Det er desuden aftalt at samarbejdet kan udvides til nye områder, hvor potentialet er til stede.
Aftalen kan ses som et bidrag fra de to samarbejdspartnere til at opfylde den nationale målsætning om, at 50 % af en ungdomsårgang inden 2015 skal have en videregående uddannelse.