AAU rykker frem i verden

Aalborg Universitet rykker stille og roligt frem blandt verdens bedste universiteter. Fra en placering i 2009 mellem 501-600 er AAU nu i 2010 rykket til en placering mellem 451-500. Desuden har AAU opnået en placering som nr. 289 under Engineering & IT.

Lagt online: 14.09.2010

Det er på den nyligt offentliggjorte ranking af verdens universiteter, QS World University Rankings, at Aalborg Universitet har bevæget sig ind blandt de 500 bedste i verden.

Kriterier
I rankingen vurderes universiteter ud fra, hvordan eksterne forskere vurderer universitetets forskning, hvor ofte universitetets forskere er citeret i videnskabelige tidsskrifter, hvor mange studerende der er per forsker, hvordan arbejdsgivere vurderer kandidater fra universitetet, og hvor mange internationale forskere og studerende universitetet har.
I det følgende en kort oversigt over de enkelte punkters vægtning i rankingen.

QS World University Rankings baserer sig på følgende indikatorer:
* Eksterne forskeres vurdering af universitetets forskning - vægter 40 procent.
* Antal citationer i videnskabelige tidsskrifter - vægter 20 procent.
* Antal studerende per forsker (jo færre, jo bedre) - vægter 20 procent.
* Arbejdsgiveres vurdering af kandidater fra universitetet - vægter 10 procent.
* Antal internationale studerende - vægter 5 procent.
* Antal internationale forskere - vægter 5 procent.

Ranglisten QS World University Rankings blev tidligere udarbejdet i samarbejde mellem Times Higher Education og QS Top Universities, men de to parter udarbejder nu hver deres rangliste.

Høj prioritering
Aalborg Universitet har nu ansat en medarbejder til at koordinere alle AAU's rankingrelaterede opgaver og initiativer. Desuden har direktionen for nylig nedsat en tværdisciplinær task-force med henblik på at understøtte samt intensivere indsatsen for at rykke yderligere frem i de kommende år.

Læs mere om QS World University Rankings her

Kontakt: Rektor Finn Kjærsdam på 40 55 85 22