AAU og Cembrit sammen om stor industrikonference

Forskere på Aalborg Universitet og virksomheden Cembrit har i forvejen et godt samarbejde på forskningsfronten, og i de kommende dage er de to parter også i fællesskab vært for et stort træf for industrifolk og forskere fra hele verden.

Lagt online: 16.09.2010

Byggematerialer og videndeling er i centrum, når konferencen IIBCC (International Inorganic-Bonded Fiber Composites Conference) afholdes i Aalborg i de kommende dage. Med deltagelse af knapt 200 fagfolk fra 35 lande bliver arrangementet i Aalborg fra den 21. til den 24. september det største i konferencens historie.
- Et af de primære mål er at præsentere den nyeste viden om forskning, udvikling, produktionsteknologi og markedstendenser inden for især fibercement, men også inden for andre uorganiske fibermaterialer til byggeriet, forklarer lektor Eigil V. Sørensen fra AAU's Institut for Byggeri & Anlæg, der er med til at arrangere konferencen.

Det centrale byggemateriale på konferencen er fibercement, som bruges i tag- og facadeløsninger. Fibercement har stort vækstpotentiale og tager i disse år markedsandele fra konkurrerende materialetyper. Netop omkring fibercement er der et godt samarbejde mellem Cembrit og forskerne på Aalborg Universitet. Cembrit har sin udviklingsafdeling i Aalborg og samarbejder blandt andet med universitetet gennem et forskningsprojekt om overfladebehandling.

- At vi i Aalborg vandt værtskabet for den tilbagevendende konference er en god mulighed for at profilere Cembrit og Aalborg Universitet, ligesom de gode erfaringer fra samarbejdet mellem forskning og industri over for den internationale branche, siger Henning M. Thygesen fra Cembrit forud for det store arrangement i Europahallen. En stor ære skal også tilfalde det forarbejde, som VisitAalborg deltog i, og som resulterede i at AAU og Cembrit kunne hente konferencen til Danmark.

I sammenligning med andre konferencer, hvor forskere og industrifolk mødes for at udveksle viden, er IIBCC-konferencen blandt andet speciel på den måde, at mellem 60 og 80 procent af de besøgende kommer fra industrien. På konferencen får industriens repræsentanter således mulighed for at netværke, samtidig med at de præsenteres for forskningsresultater og kan diskutere branchens udvikling med fageksperter. Finanskrisen har været hård ved byggeribranchen, og en almindelig reaktion i nedgangstider er, at virksomheder skærer kraftigt ned på udgifter til konferencebesøg og lignende arrangementer. Derfor er det bemærkelsesværdigt, at konferencen i Aalborg slår alle deltagerrekorder i IIBCC-regi.

I løbet af konferencedagene vil der blandt andet være paneldiskussion med fokus på, hvordan industrien kan blive bedre til at tage udgangspunkt i de produkter, kunderne kan tænkes at have brug for, i stedet for at opfinde nye produkter og først derefter søge at afsætte dem til markedet. I panelet sidder blandt andre administrerende direktør for Cembrit Ulrik Hartvig og arkitekt Michael Mullins, der er leder af Aalborg Universitets Institut for Arkitektur, Design & Medieteknologi. Desuden er Aalborg Kommune vært ved et velkomstarrangement på museet Kunsten onsdag aften, og i direkte forlængelse af konferencen er der arrangeret fire ”technical visits”, hvor deltagerne kan vælge sig ind på fagligt interessante ture til den nordjyske virksomhed JA Plastindustri A/S, som producerer tilbehør til eternittage, en guidet tur til byggerier med arkitektonisk interessant brug af fibercement, en ekskursion til en fabrik i den norske by Kristiansand og en rejse til Cembrits fabrik i Tjekkiet.

Yderligere oplysninger:

• Lektor Eigil V. Sørensen, Aalborg Universitet, tlf. 99 40 85 77, mobil 20 20 21 83
  • Henning M. Thygesen, Cembrit, Aalborg, tlf.99 37 22 34, mobil 24 28 98 40
  • Læs mere om IIBCC-konferencen på http://www.iibcc.net/. Konferencen afholdes fra d. 21. til d. 24. september 2010 i Europahallen, Aalborg Kultur & Kongres Center
  • Hent de viste Cembrit-billeder i højere opløsning ved at klikke på det enkelte billede