AAU-rektor uenig med kolleger i Århus og København

- Finn Kjærsdam modstander af brugerbetaling for at læse på universitetet

Lagt online: 23.09.2010

Rektorerne for Aarhus Universitet og Copenhagen Business School slog i går i pressen til lyd for brugerbetaling til universitetsuddannelserne i Danmark for at højne det faglige niveau.

Aalborg Universitets rektor Finn Kjærsdam er lodret uenig i det forslag:
- Det er jo direkte i modstrid med, hvad regering og folketing har meldt ud om, at vi skal have flere unge til at tage en universitetsuddannelse for, at vi kan klare os i den benhårde globale konkurrence. Det mål opnår vi med garanti ikke ved, at de nu skal afkræves brugerbetaling for at tage deres uddannelse.
- Der betyder derimod, at en række godt begavede unge fra familier, uden så mange penge, ikke får en universitetsuddannelse. Det er aldrig set nogen steder i verden, at der kommer flere kandidater ud af, at de unge skal betale for at læse, siger Finn Kjærsdam, der har et indgående kendskab til den internationale universitetsverden.

Allan Clausen
AAU Kommunikation