Asiatisk ryk-ind skaber travlhed

Et EU-program, som tilskynder asiatiske studerende og forskere til at dygtiggøre sig i Europa, skaber travlhed på Aalborg Universitet. Ved et velkomst- og informations-arrangement i denne uge modtog universitetet 90 studerende og forskere fra en halv snes forskellige lande, som via programmet har fået EU-stipendier til rejse og ophold i Danmark.

Lagt online: 10.09.2010

De mange tilrejsende kommer blandt andet fra Bangladesh, Indien, Indonesien, Nepal, Pakistan og Thailand. Under opholdet i Aalborg skal de fordybe sig i deres respektive fagområder, som spænder lige fra telekommunikation, miljøstudier og byplanlægning til problembaseret læring og forretningsledelse.

EU har i alt afsat tre millioner euro til det såkaldte Erasmus Mundus Mobility for Life program, som gennem en treårig indsats skal øge udvekslingen af viden mellem Europa og Asien. Aalborg Universitet er overordnet koordinator for programmet, og da det involverer 19 partnere fra 16 lande, har der i forvejen været mange administrative opgaver. Med gæsternes ankomst ledsages det administrative arbejde nu af en masse praktiske udfordringer, som inddrager hele universitetet og alle fire fakulteter.

- Projektets formål er mobilitet, og det flytter rigtig mange personer til Aalborg. Det er dejligt, at Aalborg har hittet hos ansøgerne, og at mange afdelinger får en stor del besøgende. Men det har også betydet udfordringer, fordi vi skal finde nogle nye procedurer, så vi kan modtage så mange forskellige mennesker, der også er på forskelligt akademisk niveau, siger projektleder Anne Pors fra Aalborg Universitets Center for TeleInFrastruktur.

De nye procedurer inddrager fagmiljøerne, universitetets internationale kontor, boligkontor og andre relevante enheder. Sidegevinsten er, at erfaringerne kan bruges i andre sammenhænge fremover, og at universitetet etablerer kontakter og samarbejde med mange europæiske og asiatiske universiteter.

- Vi er i gang med at etablere os og forberede universitetet til i langt højere grad at arbejde på tværs, og at organisere os internt på universitetet i forhold til den slags nye projekter, forklarer Anne Pors.

Yderligere oplysninger og kontakt: