Du har problemer i dit liv…hvem snakker du med?

Du har problemer i dit liv og trænger virkelig til at tale problemerne igennem med et andet menneske for at få ”læsset af” og vendt situationen. Hvad gør du?

Lagt online: 20.09.2010

A) Sætter mig ned og snakker med konen/manden/kæresten eller en rigtig god ven eller veninde, som jeg har tillid til, og som har tid til at lytte?

B) Retter henvendelse til en psykolog eller en terapeut for at få professionel hjælp til at komme videre?

C) Kontakter en person, som jeg kender fra nettet, men aldrig har mødt i virkeligheden?

De fleste af os vil nok vælge A, enkelte B og langt de fleste vil nok tænke ”aldrig i livet” om C. Men sådan tænker danske unge mellem 12 og 18 år slet ikke.

De unge sidestiller nemlig venner fra cyberspace med venner, som de har mødt i skolen eller i sportsklubben, ja faktisk ser de unge nogle gange en fordel i at kontakte en cyber-ven, som de aldrig har mødt i virkeligheden.

”Det gør de, fordi de på den måde kan have en særlig ven helt for sig selv, og som er helt udenforstående i forhold til den unges normale omgangskreds. Derfor kan en ung have stor glæde af at betro sig til og have fortrolige samtaler og diskutere problemer fra deres offline-liv med en cyber-ven, som de aldrig fysisk har mødt”, konkluderer en af landets absolut førende eksperter inden for unges brug af sociale netværkssider som Facebook og Arto, Malene Charlotte Larsen fra Aalborg Universitets Institut for Kommunikation, i sin ph.d.-afhandling om unge og online sociale netværk, som hun lige har forsvaret.

”I modsætning til hvad mange tror, har unge dybe venskaber på nettet – også selv om de måske aldrig har mødt hinanden, og netvenskaber erstatter ikke de nære relationer. Det er ikke sådan, at vennerne fra skolen, sports- eller ungdomsklubben bliver erstattet af venner, de unge ”kun” kender fra nettet, tværtimod supplerer de to typer venner hinanden. De sociale netværk har simpelthen ændret den klassiske forståelse af venskabsbegrebet”, siger Malene Charlotte Larsen.

Malene Charlotte Larsen har gennem de seneste fem år ivrigt studeret unges brug af sociale netværk via blandt andet deltagerobservationer og en omfattende spørgeskemaundersøgelse. På den baggrund giver hun i ph.d.-afhandlingen et nuanceret indblik i, hvordan sider som Arto og Facebook indgår i danske børn og unges individuelle og sociale liv, og hvordan de anvender disse sider som en helt naturlig del af deres hverdag.

For yderligere information, kontakt:

Malene Charlotte Larsen, Aalborg Universitet
Mail: malenel@hum.aau.dk