Fagfolk diskuterer: Hvor går telebranchen hen nu?

Når fagfolk fra forskning og industri fra det meste af verden mødes til konference i Ballerup, er det for at diskutere hvilken retning, tele- og it-branchen bevæger sig i. Sociale medier, internettet og ikke mindst konkurrenceudviklingen de seneste år vil præge debatten.

Lagt online: 08.09.2010

Telebranchen og it-verdenen står ved en korsvej, der kan få afgørende betydning for hvilken retning, udviklingen skal bevæge sig i de kommende år. Det mener professor Anders Henten, som midt i september tager i mod ca. 125 forskere og branchefolk fra hele verden, når Aalborg Universitets afdeling i Ballerup er vært for en stor konference.

- For ca. 25 år siden skete der et nybrud, som har præget telebranchen siden da. Man begyndte mange steder at liberalisere markedet, så det ikke længere var det offentlige, der stod for telesektoren. Det handlede altså meget om reguleringen af markedet, og det har været afgørende for den grundstruktur, vi har i dag, fortæller professor Anders Henten, som mener, at vi i disse år er vidne til endnu et nybrud.
- Rundt om i verden har man sat spørgsmålstegn ved, om private operatører kan leve op til tidens krav. Idéen, om at det ville udvikle sig frit, er knækket lidt, og konkurrencen er ikke blevet så veludviklet, som man havde håbet, så i dag kan man fortsat se monopollignende tilstande eller koncentrationer. Så nu begynder man at nedsætte kommissioner til at se på sektorens fremtid, og mange lande smider penge i arbejdet med at opbygge en ny infrastruktur, forklarer Anders Henten om nybruddet, der er både regulatorisk, politisk, økonomisk og teknologisk.

Siden ændringerne dengang har man hvert år afholdt konferencen ITS (International Telecommunications Society), hvor fagfolk og forskere mødes for at følge udviklingen på teleområdet. Når konferencen i midten af september afholdes på Aalborg Universitets campus i Ballerup, er det første gang, det sker på dansk jord. Et af de store spørgsmål på konferencen er, hvilken vej man skal gå, nu da udviklingen de seneste 25 år ikke er gået helt, som mange havde håbet.
- Dertil kommer internettets betydning, de hastigt voksende sociale medier, sammensmeltningen af teknologier og den store interesse for, hvad informationsteknologi kan gøre for CO2-økonomien. Der er hele tiden nye emner, der tiltrækker interesse, så konferencen spænder vidt, påpeger Anders Henten.

Ud over at være leder af konferencens organisationskomité er Anders Henten forsker på Aalborg Universitets Center for Communication, Media and Information Technologies (CMI). Centret er internationalt anerkendt for sit arbejde med at kombinere viden om teknologi, regulering og markedsforhold. Denne blanding af teknologiske og markedsmæssige perspektiver finder man ikke mange andre steder, og den kommer også til udtryk i uddannelsen IT, Kommunikation & Medieteknologi, som netop er åbnet på Universitetscampus Ballerup med 25 studerende.

ITS-konferencen samler en bred skare af folk fra tele- og it-sektoren, både universiteter, industri og offentlige institutioner. Hvert andet år afholdes en global konference og hvert år en europæisk, men selvom konferencen i Ballerup 13.-15. september er europæisk, kommer deltagerne ikke kun fra Europa, men også fra blandt andet Japan, Korea, USA og Sydafrika.

Yderligere informationer: