Forskningen kommer tættere på Randers

Bedre muligheder for det lokale erhvervsliv og uddannelsesmiljø – og tættere netværk mellem forskere og omverden. Det er perspektiverne i den aftale, Randers Kommune og Aalborg Universitet nu har indgået.

Lagt online: 28.09.2010

Randers Kommune og Aalborg Universitet underskrev tirsdag en aftale, der skal styrke erhvervslivet og de unges muligheder for at få en videregående uddannelse. Aftalen er et resultat af et i forvejen eksisterende samarbejde mellem kommunen og universitetet. Ved at underskrive en formel rammeaftale sikrer vi et fortsat tættere samarbejde til universitetsverdenen, forklarer borgmester Henning Jensen Nyhuus.
- Et sådan samarbejde er en af de vigtigste målsætninger i vores erhvervspolitik. Vores virksomheder opererer i en stadig mere globaliseret verden. Det stiller konstant nye krav til virksomhederne og medarbejderne. Viden og kompetencer bliver stadig et vigtigere og vigtige konkurrenceparametre. Og kravene om veluddannede medarbejdere stiger fortsat, siger Henning Jensen Nyhuus.

For Aalborg Universitet er samarbejdet en god mulighed for at øge kendskabet til universitet. Det sker blandt andet ved at gøre potentielle studerende opmærksomme på Aalborg Universitet, som en interessant uddannelsesmulighed. Samtidig ønsker AAU at knytte tættere bånd mellem forskning og erhvervsliv.
- Vi ser det som en af vores opgaver at hæve uddannelses- og vidensniveauet i Danmark. Især ser vi en særlig mission i samarbejdet med erhvervslivet og de offentlige institutioner i det nordlige og vestlige Danmark. Ved at indgå samarbejdet med Randers Kommune kan vi styrke den mission, siger prorektor Inger Askehave, som underskrev aftalen på AAU's vegne.

Aalborg Universitet har i de seneste år udviklet initiativet AAU Matchmaking, hvor der indgås konkrete partnerskaber med kommuner for blandt andet at give kommunernes erhvervsservice en hurtigere indgang til universitetssamarbejde. Samarbejdsaftalen betyder i praksis at der her i efteråret arbejdes videre med at opbygge netværk, hvor forskningsmiljøer kan mødes med både private virksomheder og den kommunale organisation.
- De første samarbejdsprojekter mellem universitetet og kommunen handler om børne- og unge-området. Her er der allerede sat gang i et projekt, det handler om innovation i skolerne. Og vi er ved at planlægge et forskningsprojekt om frafaldstruede elever på teknisk gymnasium, fortæller Annette Lorentsen, der er leder af Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi på AAU.

Ligeledes er der opbygget et netværk mellem Randers Bibliotek og de humanistiske forskningsmiljøer på AAU. Netværkets formål er at få flere virksomheder og institutioner til at beskæftige sig med e-learning – altså undervisning via digitale platforme. På det erhvervsmæssige område har Randers Kommune gang i række initiativer, som forskere fra Aalborg Universitet med stor fordel kan blive koblet op på, bl.a. Randers Millennium, hvor kommunen understøtter virksomheders muligheder for at etablere sig på et afrikansk marked i vækst. Et andet eksempel er Bioplast Randers, hvor Randers Kommune sammen med en række samarbejdspartnere er i gang med et projekt om udvikling af plast fremstillet på biomasse.

En styregruppe med repræsentanter fra AAU og Randers Kommune vil i den kommende tid arbejde videre med at få realiseret tankerne bag aftalen.

Kontakt: