Kæmpe miljøgevinst i at energirenovere eksisterende boliger

Energibesparende renoveringer af eksisterende boligblokke og enfamiliehuse kan spille en langt større gavnlig rolle for miljøet end tidligere antaget, og det behøver ikke gå ud over indeklimaet. Det viser forskningsresultater og konkrete eksempler, som de kommende dage bliver præsenteret i Aalborg ved Danmarks hidtil største konference om energieffektivt byggeri.

Lagt online: 07.10.2010

Bag konferencen "Passivhus Norden" står Aalborg Universitet, Arkitektskolen Aarhus og videncenteret Passivhus.dk med støtte fra Realdania. De omkring 350 deltagere fra Norden og resten af Europa er bygherrer, planlæggere, forskere, producenter og repræsentanter for myndighederne.

Konferencen fokuserer på bygninger, der har et forsvindende lille energiforbrug eller ligefrem bidrager positivt til energiregnskabet. Erfaringerne, som bliver fremlagt af fagfolk og forskere, viser at energiforbruget i det eksisterende byggeri kan reduceres med helt op til 70 procent. Dermed vil det være fuldt ud muligt at indfri Bygge- & Boligstyrelsens 2020 mål om en reduktion af energibehovet med 75 procent i forhold til de energikrav, styrelsen udmeldte for byggeriet i 2008.

Det store potentiale har bl.a. fået en række boligforeninger til at gennemføre ambitiøse renoveringer, og tre af dem præsenterer på konferencen i Aalborg projekter, hvor etageejendomme er renoveret til energiklasse 1 eller bedre, hvilket bringer dem tæt på passivhus-standard.

I forlængelse af konferencen er der arrangeret ekskursioner, hvor deltagerne får mulighed for at tage med ud og se nogle af de gode energieffektive eksempler rundt om i Danmark. I Nordjylland går turen til tre ældre energitunge villaer i Hjørring fra perioden 1920-1970, som er omdannet til passivhuse, samt til den omfattende ombygning og tilbygning ved EUC Nord i Hjørring, hvor den første skole i Danmark opføres som passivhus. Andre udflugter går til nyopførte almene passivhus-boliger i Lystrup og til renoverede 1970'er parcelhuse i Tilst ved Århus.

Indeklima-problemer kan løses

Både ved konferencen og ekskursionerne vil indeklimaet i passivhusene få stor opmærksomhed.  Forskere fra Aalborg Universitet fremlægger resultater fra deres målinger af energiforbrug og indeklima i "Komforthusene" i Vejle, som er Danmarks største udviklingsprojekt for byggeri af enfamilies passivhuse. Målingerne viser, at der er problemer med indeklimaet i nogle af passivhusene, og at det især er temperaturen, der driller. Det meste af tiden er der en komfortabel temperatur, men i de varmeste sommermåneder kan der i nogle tilfælde blive for varmt.

- Mange almindelige boliger vil også have overtemperaturer i varme sommermåneder. Vores undersøgelser viser, at indeklimaproblemerne i de fleste tilfælde kan løses med enkle midler som eksempelvis en bedre solafskærmning af de store sydvendte glasarealer, fortæller lektor Tine S. Larsen fra Aalborg Universitet, som har ansvaret for måleprogrammet.

Undersøgelsen understreger samtidig behovet for, at beboerne lærer at bruge passivhuse på den rigtige måde. I et af husene lufter beboerne eksempelvis ikke så meget ud om sommeren, som der er projekteret med, fordi de er bekymrede for indbrud. Husene fungerer heller ikke efter hensigten, hvis brugerne slukker helt for ventilationsanlægget eller åbner vinduer og døre gennem længere tid om vinteren.

Hele programmet for konferencen i Aalborg Kongres & Kultur Center den 7.-8. oktober og de efterfølgende ekskursioner den 9. oktober kan ses på www.passivhusnorden.org. To af Aalborg Universitets forskere, professor Per Heiselberg og lektor Tine S. Larsen, er med i konferencens videnskabelige udvalg som repræsentanter for AAU's strategiske forskningscenter for energineutralt byggeri.

Kontaktpersoner:
  • Projektleder Helene Hjort Knudsen, Passivhus Norden, tlf. 25 31 98 67
  • Direktør Søren Pedersen, Passivhus.dk. tlf. 25 31 92 11
  • Lektor Tine S. Larsen, Aalborg Universitet, tlf. 99 40 85 57
  • Professor Per Heiselberg, Aalborg Universitet, tlf. 9940 8541, mobil 2023 4660