I begyndelsen af november vil værket “Soft Factory” af den svenske kunstner Teresa Wennberg være klar til fremvisning i Aalborg Universitets virtual reality-faciliteter. Wennberg, der arbejder med computere og virtual reality (VR) som kunstneriske medier, blev for nogle år siden af Aalborg Universitets Institut for Arkitektur, Design & Medieteknologi inviteret til at udvikle et værk på universitetets avancerede VR-udstyr.
- Med projektet vil jeg visualisere en nano-verden, i dette tilfælde den menneskelige celle. Der er hundredvis af forskellige slags celler. Nogle er selvstændige organismer så som bakterier, mens andre kun kan fungere som del af en større organisme, eksempelvis vores krop. Cellen er den mindste levende enhed i kroppen og umulig at se med det blotte øje. Man kan kun se den gennem meget kraftige mikroskoper. Denne virtuelle celle er forstørret ca. 30 millioner gang, så den virker som et stort rum, man kan bevæge sig rundt i. Man træder ind gennem celle-membranen og kan bevæge sig rundt inde i cellen, iagttage den interessante aktivitet i cellens forskellige organeller, bevæge sig på cytoskelettet eller fare vild i de labyrintiske korridorer i det endoplasmatiske reticulum. Det er lidt af en oplevelse, siger Teresa Wennberg.
Virtual reality er formentlig den mest avancerede form for computervisualisering, man har i dag. Med hjælp fra ”bagprojektioner” på store skærme skabes et virtuelt rum med fire vægge, loft og gulv – en såkaldt VR-cave, hvor en computerkomposition i 3D projekteres fra alle sider. Det betyder, at ”Soft Factory” ikke er en film, men foregår i realtid, så computeren løbende fremviser alt det, personen i VR-caven iagttager. For at kunne skabe den kunstneriske rejse ind i den menneskelige celle tog Teresa Wennberg kontakt til Karolinska Instituttet i Stockholm, som er blandt de førende i verden inden for celleforskning.
- Jeg vil gerne gøre dette projekt så sandfærdigt som muligt. Men det kan aldrig blive en egentlig visualisering, ganske enkelt fordi ingen rigtig ved, hvordan en celle præcist ser ud i 3D. Når vi i dag kigger ind i en celle, er den død, fordi den er skåret i meget tynde skiver, så man kan observere den i et elektronisk mikroskop. Vi ser dem mest fra oven. Så det er ikke en rigtig ”visualisering”. Så kan man selvfølgelig spørge, om det så er kunst? Jeg vil nok kalde det ”fantasi”, i dette tilfælde ”en kunstners fantasi”, siger Teresa Wennberg.
Hun blev inviteret til at arbejde i virtual reality-caven i Aalborg Universitets VR Media Lab af professor Erik Granum, som på det tidspunkt var leder af Institut for Medieteknologi, hvor fokus på virtual reality er mere teknisk end kunstnerisk.
- En tekniker eller en ingeniør ville aldrig gøre tingene på den måde, jeg gør. Jeg bruger lang tid på at tage stilling til de former, farver og teksturer, jeg anvender i mine verdener. Det, jeg kan bibringe dem, er måske en mere åben og fri attitude og en total disrespekt for, hvordan en computer skulle forestille at opføre sig, og nogle gange ekstravagante løsninger på problemer, som en ingeniør bare ville løse med en formel eller beregning. Kort sagt så bruger jeg computeren som et kunstnerisk værktøj, med disrespekt og masser af frihed. En tekniker skal følge reglerne. Men mødet er inspirerende for begge sider, siger Teresa Wennberg.
Som teknisk assistant og 3D-animator på AAU’s Institut for Arkitektur, Design & Medieteknologi har Peter Skotte også oplevet forskellene og den nye inspiration i det specielle sammenstød. Han underviser på Medialogi- og Art & Technology-uddannelserne og har hjulpet med at bringe kunstnerens idéer til verden.
- Det har været en udfordrning, for der er en slags kulturkløft, og det betyder, at vi har meget forskellige tilgange, specielt i processen fra en idé opstår, til den bliver ført ud i livet, hvilket kan være meget vanskeligt. Men forskellene har også været positive. Jeg har lavet grafik, jeg aldrig har lavet før, fordi Teresa som kunstner har en anden tilgang. Det er mere abstrakt, end jeg er vant til, så det behøver ikke være så præcist som i for eksempel designsimulationer, hvor proportionerne skal være helt nøjagtige. Her arbejder vi med noget, ingen har set med det blotte øje, så det er ikke så striks – selvfølgelig inden for de idéer, Teresa har fået, siger Peter Skotte.
Teresa Wennbergs værk "Soft Factory" vises i 3D-panoramabiografen på Niels Jernes Vej 14, Aalborg Universitet, den 9. november kl. 16. Den japanske komponist og musiker Naoki Tate har skabt et særligt lydunivers til den virtuelle oplevelse.
Yderligere oplysninger:
- Teresa Wennberg, tlf. +46 708620143, http://www.nada.kth.se/~teresa/
- Peter Skotte, teknisk assistant, Aalborg Universitet, tlf. 99 40 87 91, mobil 22 49 26 63
- Teknisk information om 3DStudioMax og VR4Max, kontakt Peter Skotte på VR Media Lab, AAU
- Hent længere artikel om Soft Factory (pdf-fil) eller pressemeddelelse på engelsk (pdf-fil)
- Hent billeder i stort format ved at klikke på de ovenstående små billeder
Involverede organisationer:
- Karolinska Institutet i Stockholm (professor Anders Zetterstrom og professor Bjorn Obrink, begge specialister i cellebiologi)
- Aalborg Universitet, VR Media Lab og Institut for Arkitektur, Design & Medieteknologi
- Konstnärsnämnden/Swedish Arts Grants Committee, Sverige
- CSC, Royal Institute of Technology, Stockholm
- Försvarshögskolan/The National Defense College, Stockholm
- The Norrkoping Visualization and Interaction Studio (NVIS) på Linkoping-Norrkoping Universitet, Sverige
- Tak til Martin Ingvar, Naoki Tate, Robert Henning og VR4Max, Tree C Technology B.V., NL