Mange flere vil læse naturvidenskab på AAU

At Aalborg Universitet i år har fået knap 40 procent flere ansøgere til de naturvidenskabelige uddannelser, er en god nyhed for både universitetet, erhvervslivet og samfundet.

Lagt online: 16.04.2010

Gennem en del år har det givet anledning til bekymring, når årets ansøgninger til universiteternes naturvidenskabelige uddannelser var talt op. Erhvervsliv og samfundsudvikling er afhængig af, at en del af den danske ungdom fatter interesse for de naturvidenskabelige fag, og der er derfor god grund til at glæde sig over årets tal på Aalborg Universitet. Efter nogle magre år stiger naturvidenskaben fra 112 førsteprioritets-ansøgere til 154 i år, og denne stigning på 37,5 procent vækker begejstring hos studieleder Henrik Brohus, som står i spidsen for en del af de naturvidenskabelige studier.

- Det er ikke blot et godt resultat samlet set. Der er faktisk også en stigning i ansøgertallet til alle vores naturvidenskabelige uddannelser. Vi har hele tiden vidst, at behovet er der i det omkringliggende samfund, så vi har i de seneste år gjort en ekstra indsats for at komme i kontakt med de unge og gøre opmærksom på det, fortæller Henrik Brohus fra AAU’s School of Engineering and Science.
- Oven i det kan de gode tal nok også i et vist omfang skyldes de lave konjunkturer. Jeg vil tro, at de unge i denne tid lytter godt efter, når erhvervslivet udpeger, hvor behovet for veluddannet arbejdskraft ligger i de kommende år. Vi kan også mærke det på, hvor stor efterspørgsel der er på vores kandidater, når de færdiggør deres uddannelse, siger studieleder Henrik Brohus.

Blandt de gode nyheder er, at Geografi-uddannelsen, som er vigtig for blandt andet fremtidens gymnasielærere, stiger fra 8 ansøgninger sidste år til 20 i år, og Matematik-økonomis debut med med 13 ansøgninger sidste år skyldtes ikke kun nyhedens interesse. I år er uddannelsen steget til 16, endda uden at fjerne grundlaget for den beslægtede uddannelse Matematik & Statistik, som med årets 26 ansøgninger stiger 30 procent. Også på Fysik-uddannelsen er der glæde, selvom fremgangen til 10 ansøgninger måske ikke lyder af meget. En årgang på ti er nok til skabe dynamik mellem de studerende, særligt når der på visse områder samarbejdes med de studerende på Nanoteknologi, forklarer institutleder Kjeld Pedersen. Også Henrik Brohus påpeger de fordele, det giver at få flere studerende ind på naturvidenskab.

- Det er med til at forbedre studiemiljøerne, for der kan dannes flere grupper til de studerendes projektarbejde, og man kan få et bedre samspil både mellem de studerende selv og mellem forskningsgrupper og studerende. Og samtidig kan vi godt håndtere stigningen på knap 40 procent inden for de rammer vi har med bygninger. undervisere og så videre, påpeger studieleder Henrik Brohus.

Det kan være svært at sammenligne de overordnede naturvidenskabs-tal fra forskellige institutioner, da der er forskel på, hvordan universiteter definerer, hvad der er naturvidenskabelige uddannelser. Dette kan skyldes intern organisering og forskellige fokusområder på de enkelte uddannelser. På AAU betragtes Idræt, der også stiger tilsvarende, eksempelvis som en sundhedsvidenskabelig uddannelse, mens den andre steder tælles med i de naturvidenskabelige statistikker. Den nævnte fremgang på 37,5 procent for naturvidenskab på AAU er baseret på søgningen til Biologi, Fysik, Geografi, Datalogi, Kemi, Matematik & Statistik samt Matematik-økonomi.

Yderligere oplysninger: