Nordens ingeniørstuderende samles i Aalborg

Nordiske studerende med interesse for internationalt netværk og faglig udvikling samles i de kommende dage i Aalborg. Den lokale afdeling af studenterforeningen BEST lægger hus til fem dage med fokus på nogle af de kompetencer, der gennem en uddannelse ikke kommer af sig selv.

Lagt online: 18.10.2010

Rundt om i Europa samles studerende i lokale foreninger, og gennem et netværk på tværs af landegrænser får de erfaringer med internationalt samarbejde og bedre forståelse af kulturforskelle. Paraplyforeningen BEST (Board of European Students of Technology) samler ca. 3000 naturvidenskabs- og ingeniørstuderende fra 30 europæiske lande, som i den upolitiske studenterorganisation får mulighed for at deltage i kurser, virksomhedsbesøg og konkurrencer både i deres lokale forening og i samspil med foreningerne i andre lande. Og i denne uge er Aalborg samlingssted for studerende fra hele Norden, når frivillige fra BEST-afdelingen på Aalborg Universitet inviterer til ”Regional Meeting”.

- Der er mange ting på programmet, blandt andet erfaringsudveksling mellem de lokale BEST-foreninger i Norden, og vi skal videreudvikle de gode erfaringer fra vores nordiske ingeniørkonkurrence, hvor første udgave blev afholdt i foråret, og hvor planlægningen af anden version er i fuld gang, fortæller Morten Egestrand, der er BEST Aalborgs ansvarlige for det nordiske arrangement d. 20.-24. oktober.

Undervejs i ”studentertopmødet”, der får lidt over 50 deltagere, skal man diskutere projektidéer forud for årets europæiske generalforsamling i Krakow, og de tilrejsende studerende fra resten af Norden skal også deltage i såkaldte training sessions, der skal udvikle medlemmernes personlige kompetencer, så de kan være med til at udvikle både organisationen og sig selv.

- Det er en form for personlig udvikling, de ikke kan få igennem universitetsuddannelsen. Medlemmerne i BEST-grupperne har generelt et internationalt mindset og er meget interesserede i udvekslingsmuligheder, studier og jobs i andre lande. Derfor er muligheden for at få et indblik i Aalborg Universitet og vores særlige studieform en rigtig god og spændende mulighed for deltagerne, forklarer Morten Egestrand, som til daglig læser Energi på Aalborg Universitet.

Han beskriver selv BEST som en organisation, der giver ingeniørstuderende muligheder for at udvikle kompetencer og skabe et netværk, som ligger ud over den tekniske viden, de kan opnå alene gennem universitetsstudierne.
- Vigtigst af alt foregår det i en international ramme, og samtidig er atmosfæren og ånden meget løs og præget af venskab og sjov. Hvis man vil være rustet til en karriere i en international verden, tror vi på, at dette er nødvendigt og meget nyttigt, siger Morten Egestrand.

BEST blev stiftet i 1989 og har omkring 3000 aktive medlemmer i 86 lokale BEST-grupper ved universiteter fordelt i 30 europæiske lande. Foreningen organiserer på europæisk plan hvert år mere end 200 events for studerende, heriblandt kurser hvor en lokal forening inviterer studerende fra alle lande til et forløb på 1-2 uger om et specifikt teknisk emne. Eksempelvis afholdt den lokale afdeling på Aalborg Universitet i år kursus om brændselscelle- og brintteknologi med forelæsninger, projektarbejde og virksomhedsbesøg. Et andet stort område er "Engineering Competitions", hvor studerende løser praktiske og teoretiske opgaver og via de enkelte universiteter kvalificerer sig til den nordiske og den europæiske finale.

Yderligere oplysninger:

• Morten Egestrand, ingeniørstuderende og mødekoordinator, BEST Aalborg, tlf. 61 16 07 02
  • Sune Enevoldsen, formand for BEST Aalborg, tlf. 51 92 52 55
  • Læs mere om BEST på best.eu.org og om BEST Aalborg på best.aau.dk
  • Fotos fra BEST’s energiuge i januar 2009, kontakt journalist Tor Bagger, AAU, tlf. 99 40 96 44 - eller hent ovenstående billede i stor version ved at klikke på det