Ny professor i krydsfeltet mellem teknologi, økonomi og politik

Fredag tiltræder Anders Henten som professor på Aalborg Universitets afdeling i Ballerup, hvor han på Center for Communication, Media and Information Technologies (CMI) er med til styrke forskningen inden for kommunikations-, medie- og informationsteknologier.

Lagt online: 21.09.2010

Fokus er på de sider af de nye teknologier, som handler om marked, regulering og anvendelse, når Anders Henten fredag tiltræder som professor på Aalborg Universitet. Dermed er han et levende eksempel på den tværvidenskabelige tilgang, som forskningscentret CMI står for. Centrets mål er at fremme forskningen i det samspil, der foregår mellem teknologi, brugerkrav, markedsmæssige muligheder og de politiske reguleringer, hvor Anders Henten i mange år har rettet det internationale blik mod det tekno-økonomiske og tekno-politiske felt. Hans forskning har især drejet sig om regulering af telekommunikation, udviklingen af informationssamfundet, konvergensen mellem IT, medier og kommunikationsteknologier, internationalisering og innovation inden for serviceydelser samt forretningsmodeller på det mobile og trådløse område.

Anders Henten, der på fredag holder sin tiltrædelsesforelæsning på Universitetscampus Ballerup, er opvokset i Birkerød med matematisk-biologisk studentereksamen fra Birkerød Statsskole i 1973. I en årrække arbejdede han som metalarbejder, blandt andet på Helsingør Skibsværft, før han skiftede spor og tog en kandidatgrad i Kommunikation og Internationale Udviklingsstudier fra Roskilde Universitet i 1989. Som ph.d.-studerende på DTU beskæftigede han sig med informations- og kommunikationsteknologiens indflydelse på den internationale handel med serviceydelser, og i flere år var han ansat på DTU. Siden 2008 har Anders Henten deltaget i opbygningen af AAU's Center for Communication, Media and Information Technologies, hvor han i år har været med til at åbne den nye ingeniøruddannelse IT, Kommunikation & Medieteknologi på bachelorniveau og kandidatlinjen Innovativ Kommunikationsteknik & Entrepreneurship.

Den tiltrædende professor er desuden medredaktør på det internationale tidsskrift Telematics and Informatics og medlem af rådgivende komitéer for centrale tidsskrifter som Telecommunications Policy, INFO og Communications & Strategies. Hans internationale netværk ses også gennem bestyrelsesarbejdet i European Communications Policy Research Conference og i ITS (International Telecommunications Society), som tidligere i september afholdt en international konferenceUniversitetscampus Ballerup med CMI og Anders Henten som arrangører.

Med sit nye professorat skal Anders Henten være med til at udbygge CMI’s stærke internationale profil på IKT-forskning og virksomhedssamarbejde. Hans tiltrædelsesforelæsning på Aalborg Universitet i Ballerup fredag den 24. september handler om de markedsmæssige og politiske rammebetingelser for udviklingen af IKT-serviceydelser og -anvendelser, blandt andet med vægt på det danske innovationssystem og på betydningen af at kombinere IKT-området med viden om serviceøkonomien. Anders Henten er gift med Stine Trier, bor i Charlottenlund og har to voksne børn.

Yderligere oplysninger: