Nye opfindelser bringer AAU i front med kommercialisering

Ny rapport fra Videnskabsministeriet viser endnu en gang, at Aalborg Universitet er i spidsen herhjemme, når det handler om at omsætte viden og opfindelser til forretning og samfundsnytte.

Lagt online: 06.07.2010

Den indsats, som AAU gennem årene har gjort, og den model, universitetet har udbredt til sine forskere og erhvervspartnere betyder, at man for færre midler end de fleste andre universiteter får markant mere ud af kommercialiseringsarbejdet. Det viser en netop offentliggjort årsrapport fra Videnskabsministeriet.

Særligt tydelig er Aalborg Universitets kommercialiseringssucces, når det handler om antallet af opfindelser, der kan anvendes kommercielt. Lidt over halvdelen af alle solgte opfindelser fra danske universiteter stammer fra AAU. Det skyldes ikke kun idérige forskere, men også en velfunderet interesse i at få forskningen videre ud i samfundet samt en aftalemodel, der sørger for hurtig behandling "fra forskning til faktura".

- Et traditionelt patenteringsforløb er enormt langstrakt og risikerer at gøre idéen forældet, før nogen tør arbejde videre med den. På AAU udspringer en del opfindelser af vores mange samarbejdsprojekter med erhvervslivet, så idéerne er nærmest født i et samarbejdende miljø, og de opfindelser har vi i flere år fokuseret på at sælge videre. Med en sådan model kan vi agere hurtigere og mere fleksibelt, både til glæde for forskeren, der gerne vil have opfindelsen ud i verden og for virksomheden, der skal kunne se en snarlig gevinst i at betale for ny viden, forklarer Niels Maarbjerg Olesen, der er sekretariatschef for AAU Innovation. Han understreger, at patentarbejdet blot er et blandt mange elementer i en omfattende videnspredningsindsats, som også tæller blandt andet erhvervsforskerordninger, studenterprojekter og virksomhedsnetværk.

I AAU’s patent- og kommercialiseringsafdeling, der arbejder med patentbeskyttelse, virksomhedskontakt og forhandlinger om salg og licensering af nye opfindelser og teknologier, har man også kunnet mærke den udvikling, der afspejles i den nye rapport. Blandt andet gennem en øget interesse fra forskere og ph.d.-studerende om kommercialiseringskurser og matchmaking-arrangementer med potentielle samarbejdsvirksomheder.

- Vi er meget glade for, at forskningen kommer både erhvervsliv og forbruger til gode, for innovation har stor betydning for vores konkurrenceevne. For at føre de gode resultater et skridt videre har vi i år sat særlig fokus på arbejdet med at stifte flere spinout-selskaber, altså virksomheder som udspringer direkte af en opfindelse fra forskere eller studerende. Forskning i mobilteknologier og teleinfrastruktur har tidligere skabt en platform for etableringen af selskaber i Nordjylland, og vi arbejder på at gøre noget lignende inden for områder som it, kemi og sundhedsteknologi omkring AAU’s tre campusser i Aalborg, Esbjerg og Ballerup, forklarer Niels Maarbjerg Olesen.
 
Rapporten ”Kommercialisering af forskningsresultater - Statistik 2009” viser, at Aalborg Universitet stod for ca. 50 procent af de opfindelser, der blev solgt fra de danske universiteter i 2009, samt at Aalborg Universitets indsats er særdeles kosteffektiv. AAU bruger markant færre ressourcer på kommercialiseringsarbejdet end de største danske universiteter, men har i modsætning til disse overskud på dette område. De samme forskningskroner giver i gennemsnit dobbelt så mange nye opfindelser på AAU i forhold til landets øvrige universiteter.
 

Yderligere information:

• Sekretariatschef Niels Maarbjerg Olesen, tlf. 99 40 96 30, mobil 40 85 85 22
• Dekan Frede Blaabjerg, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, AAU, mobil 21 29 24 54
• Fuldmægtig Peter Rasmussen, AAU's patent- og kommercialiseringsafdeling, tlf. 99 40 93 35