Danske byer binder deres kulturmidler i mursten, men mangler besøgende eller reel økonomi til at skabe indholdet i de nye huse. En ny afhandling påviser afstanden mellem de politiske visioner og den praktiske virkelighed i oplevelsesøkonomiens fyrtårne.
- De store kulturinstitutioner lider kort efter deres åbninger af ”posttraumatisk åbningsstress”. De mangler den sexappeal, de oplevede, mens mørtlen stadig var fugtig, og nyhedsværdien var helt frisk!
Sådan lyder dommen fra Lasse Andersson i afhandlingen ”Byen og de kreative iværksættere”, der sætter spørgsmålstegn ved det massive fokus på kreative byer og kulturel byudvikling. Dette fokus medfører milliardinvesteringer i store kulturelle fyrtårne, som f.eks. Operaen og Skuespilhuset i København. Lasse Andersson har rejst spørgsmålet ”Giver investeringerne i kulturel byudvikling og nye store kulturelle fyrtårne et reelt afkast i form af øget kulturproduktion og/eller økonomisk vækst, eller er der reelt tale om huse med for få besøgende, som mangler driftsøkonomi til at sikre ny aktivitet og ny kunstnerisk produktion i de fine nye huse?”. Hans afhandling påpeger forskellen mellem politiske visioner og retorik på den ene side og den praktiske virkelighed på den anden side. Symptomatisk nok viser nye tal, at både Operaen og Det Kongelige Teaters nye skuespilhus inden for det seneste år har oplevet en markant nedgang på 18 procent i antallet af solgte billetter, og noget lignende ses på Århus-museet ARoS.
- Hvad kunne man ikke skabe af kultur- og havneliv hvert år for alle de penge, som nu bindes i glas og mursten, spørger Lasse Andersson.
Hans afhandling viser blandt andet, hvorledes en provinsby som Aalborg søger at skabe rammebetingelser for kreative iværksættere, og hvilken sammenhæng denne indsats har til byudviklingen i det, der kunne kaldes Oplevelsesbyen eller ”byen i kultur- og oplevelsesøkonomien”. Som en del af Anderssons ph.d.-forløb er eksperimentet Platform4 (fotograf: Simon Andersen) udviklet i samarbejde med Aalborgs vækstlag og byens erhvervsafdeling. Platform4 er et eksperimenterende hus for kunst og teknologi, som inddrager slutbrugerne, de kreative iværksættere i udviklingen af nye miljøer for kreativt iværksætteri og kulturel produktion. Platform4 viser, at der er et udtalt behov for nytænkende tiltag, der udfordrer det mantra, der har gjort store kulturfyrtårne til et mål for danske byers kultur- og oplevelsesøkonomi.
- Min forskning omkring Aalborg og udviklingen af Platform4 viser tydeligt, at der ikke er sammenhæng mellem de politiske visioner omkring oplevelsesøkonomien som drivkraft i udviklingen af vores byer og så den virkelighed, som byerne er en del af. I København viser de nye tal, at der ikke er tilstrækkelig efterspørgsel på de nye kulturhuses udbud. Det samme er tilfældet i Aalborg og andre provinsbyer, hvor der tillige er en mangel på kunstnere samt en stærk driftsøkonomi, som medfører, at de nye huse måske ikke er garanter for kunstnerisk udvikling og økonomisk vækst i den såkaldte oplevelsesøkonomi, forklarer Lasse Andersson.
Lasse Andersson er adjunkt på Institut for Arkitektur, Design & Medieteknologi ved Aalborg Universitet. Han er tillige initiativtager til og en af de styrende kræfter bag Platform4 samt partner i arkitekt- og kulturbureauet U:R:D:. Lasse Andersson er kandidat fra Arkitektskolen i Århus og nu også ph.d. fra Aalborg Universitet.
Yderligere oplysninger:
- Lasse Andersson, adjunkt, ph.d., arkitekt m.a.a, Aalborg Universitet, tlf. 99 40 71 76
- Læs mere om Platform4 (fotograf: Simon Andersen)
- Hent hele afhandlingen "Byen og de kreative iværksættere"