Progressive Media vandt innovationspris

Til et stort anlagt gallaarrangement blev den succesfulde nordjyske spilproducent Progressive Media, der har rødder i AAU's Institut for Datalogi, kåret til Nordjyllands mest innovative IKT-virksomhed i 2010. Progressive Media blev dermed den første modtager af BrainsBusiness Award.

Lagt online: 13.10.2010

Flere end 300 erhvervs- og universitetsfolk var samlet til overrækkelsen af den nye nordjyske innovationspris for IKT-virksomheder BrainsBusiness Award. Udover prisen var den verdensberømte komiker og entertainer John Cleese blandt trækplastrene, og de mange fremmødte fik inspiration og viden udover det sædvanlige.

Næsten 30 nordjyske IKT-virksomheder, -forskere og -organisationer var blevet indstillet til prisen, og på forhånd havde dommerpanelet udvalgt seks finalister, der levede særligt op til prisens fundats. Det handler om at omsætte ny viden til nye forretningsmuligheder, eller - som navnet antyder - at gå fra brains til business, og det er en disciplin, som det nordjyske IKT-miljø er berømmet for i store dele af Europa. Blandt de seks finalister var også 4GMCT-projektet, der er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Agilent Technologies og Infineon.

Vinderen blev den nordjyske spilvirksomhed Progressive Media, der er en af de førende virksomheder i verden inden for produktion af spil til mobile enheder, fortrinsvis mobiltelefoner. Progressive Media står blandt andet bag det meget populære spil SIMS til mobiltelefoner og har vundet flere internationale priser. Formanden for dommerpanelet Keld Jersild Olsen, der er direktør for en af Danmarks største IKT-virksomheder, Hewlett Packard, begrundede valget:

- Progressive Media er en nordjysk virksomhed, der har formået og turdet gå foran, og som har haft held med det. Virksomheden har på særlig innovativ vis omsat lokale kompetencer og viden til international forretning, sagde han.

På bare fire‐fem år er virksomheden gået fra en iværksættervirksomhed med tre ansatte, der lavede små spil, til at være en stor virksomhed med 20 mand i Aalborg, to i Århus, seks i England og fire i Polen. I december 2009 var virksomheden blandt de 19 succesfulde spin-off virksomheder, der blev fejret på Institut for Datalogis "stjernevæg" i Cassiopeia-bygningen.

Direktør Thomas Nielsen, der modtog prisen, har tidligere modtaget den meget prestigefylde Game of the Year-pris i USA to gange. For Thomas Nielsen er innovation ikke bare noget, man har som målsætning. Det er en meget indgroet del af hverdagen for alle medarbejdere og et must, hvis man skal klare sig internationalt:

‐ Fordi produktion er dyr i Danmark, skal vi konstant forbedre os og være foran konkurrenterne. Vores spil ligger derfor meget højt kvalitetsmæssigt, og vores mål er, at hvert enkelt spil, der forlader huset, kan præstere noget helt nyt. Hvert spil skal være en wow‐oplevelse, og det opnår vi typisk gennem stærke tekniske færdigheder og en innovativ tilgang til arbejdet, siger Thomas Nielsen.

BrainsBusiness Award blev overrakt af formand for BrainsBusiness Grimur Lund, formand for dommerpanelet, direktør for HP Danmark Keld Jersild Olsen samt den verdensberømte komiker og entertainer John Cleese, der forinden prisoverrækkelsen havde talt til det nordjyske publikum i halvanden time om innovation og kreativitet. BrainsBusiness Award 2010 består af en statue af den nordjyske kunstner Thorvald Odgaard samt en inspirationstur til Silicon Valley i USA. BrainsBusiness Award er en årligt tilbagevendende uddeling.

Om BrainsBusiness ICT NORTH DENMARK:

• BrainsBusiness ICT NORTH DENMARK er et stort privat/offentligt partnerskab inden for informations- og kommunikationsteknologiområdet (IKT-området), der arbejder for at støtte og udvikle den nordjyske IKT-klynge. Målet er at skabe synlighed, innovation, vækst og arbejdspladser ved at arbejde på tværs og skabe videndeling og videnspredning – både virksomhederne imellem og mellem forsknings- og vidensinstitutionerne og virksomhederne.
  • Kerneaktørerne bag BrainsBusiness ICT NORTH DENMARK er BrainsBusiness ICT AALBORG UNIVERSITY, BrainsBusiness ICTNORCOM, Region Nordjylland, Aalborg Kommune og Aalborg Samarbejdet.
  • Læs mere på www.brainsbusiness.dk