To nye fakulteter på Aalborg Universitet

Den hastige udvikling på det sundhedsvidenskabelige område på AAU bliver ekstra tydelig fra på onsdag, hvor universitetets største fakultet splittes op i to nye fakulteter.

Lagt online: 30.08.2010

Under navnet De Ingeniør-, Natur- & Sundhedsvidenskabelige Fakulteter har det største fakultet på Aalborg Universitet været i en rivende udvikling. Omsætningen er på fire år steget med mere end 40 procent til ca. 1,4 mia. kroner, nye forskningsområder er kommet til, antallet af ph.d.-studerende er fordoblet til 600, og antallet af studerende stiger støt.

Men fra den 1. september ser organiseringen af Aalborg Universitet anderledes ud, for med de mange nye udviklingsområder er det mere logisk at dele det store fakultet op i to enheder. Samtidig med at de nye studerende starter på deres uddannelser, etableres henholdsvis Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

- Det er en naturlig løsning, som giver begge fakulteter bedre mulighed for at udvikle sig, og jeg er sikker på, at fremtidens udfordringer vil kunne blive mødt med klart fokus og strategier, der passer til de to områder. Vi får også nye folk i spidsen for fakulteterne, så også på det plan er timingen god i forhold til nye lederkræfter, siger Frede Blaabjerg, der takker af som dekan på De Ingeniør-, Natur- & Sundhedsvidenskabelige Fakulteter for at hellige sig forskningen.

Sundhedsvidenskaben på Aalborg Universitet er vokset ud af den tekniske forskning, i første omgang med fokus på sundhedsteknologi, men over årene suppleret med aktiviteter inden for blandt andet de farmaceutiske og kliniske områder. Den afgørende begivenhed i forhold til at splitte den gamle fakultetsenhed op er etableringen af den nordjyske lægeuddannelse, som starter 1. september. Uddannelsen bliver startskuddet til endnu flere forskningsprojekter, samarbejder og ansættelser. For at bane vejen for de sundhedsvidenskabelige udvidelser besluttede AAU’s direktion tidligere i år at etablere Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Med oprettelsen af de to nye fakulteter tiltræder også den nye, øverste ledelse på de to områder. Eskild Holm Nielsen bliver dekan for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet og Egon Toft for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. På de indre linjer vil mange administrative ting foregå som hidtil, eftersom de to fakulteter indtil videre beholder en fælles administration. For eksempel vil fakulteterne have fælles økonomicenter, uddannelseskontor og kommunikationsafdeling.

Yderligere informationer:

Fakta om de nye dekaner:

• Professor, dr. med. Egon Toft er ny dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på AAU. Egon Toft, der er 50 år, har tidligere i en årrække været overlæge i hjertemedicin på Aalborg Sygehus, og han har i flere år været en central figur for AAU’s område for Sundhedsvidenskab og Teknologi. Han var også hoveddrivkraften i AAU’s mangeårige bestræbelser på at etablere den lægeuddannelse, der åbner 1. september 2010.
  • Lektor, ph.d. Eskild Holm Nielsen er ny dekan på Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet på AAU. Eskild Holm Nielsen, der er 48 år, har de seneste år været institutleder for AAU’s Institut for Samfundsudvikling og Planlægning. Tidligere har han bl.a. været leder af Sektion for Teknologi, Miljø og Samfund, og i sin undervisning og forskning har han især brændt for det fælles miljø, miljøplanlægning, bæredygtighed og miljøpolitik.