Vi skal lære at reflektere i skolen

Erhvervslivets behov for innovation og styrkelse af den enkelte virksomheds konkurrenceevne kræver forandringskompetente og kreative arbejdstagere.

Lagt online: 09.09.2010

Derfor må vi bakke op om en praksis i såvel folkeskole som erhvervsskole og andre ungdomsuddannelser, der sigter mod at give eleverne ikke alene et fagligt solidt udgangspunkt men også evnen til at reflektere.

- I alle uddannelser vægtes det højt, at eleverne opnår helt bestemte faglige kompetencer. Men ikke alle uddannelser har fokus på behovet for at lære eleverne at reflektere over denne viden, udtaler adjunkt Nanna Friche, Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet, Ballerup.

Ved at træne elevers evne til refleksion, herunder evnen til at evaluere dem selv og deres undervisning, opnår vi selvstændigt tænkende og læringsorienterede individer, som i deres arbejdsliv kan få øje på potentialer for forbedring af produkter og produktionsprocesser. Alternativet er en arbejdsstyrke, der nok arbejder fagligt kompetent, men som har svært ved at omstille og omskole sig, fordi de ikke besidder det, der kan kaldes forandringskompetence. De har ikke lært at lære. Den læringsorienterede arbejdskraft er derimod i stand til at tænke innovativt og kreativt på basis af en fagligt solid skoling.

- Det er netop den form for kvalificering – fagligt solid og refleksivt orienteret – vi ser potentialet af i kokkefagets aktuelle succes, siger Nanna Friche.

Hun har gennem en række interviews med undervisere og elever på fire erhvervsskoleuddannelser undersøgt evalueringspraksis og kvalitetsudvikling på uddannelserne. Dette danner grundlag for hendes ph.d.-afhandling, som hun forsvarer fredag den 10. september 2010, kl. 13.00-16.00 i auditoriet, Fibigerstræde 10, 9220 Aalborg Ø. I 2009 modtog Nanna Friche Videnskabsministeriets EliteForsk-rejsestipendium på 300.000 kr., som resulterede i 4 måneder på University of California Berkeley, USA, der rummer et af de vigtigste forskningsmiljøer inden for amerikansk uddannelsesforskning.