12-årige skal da på universitetet

Hvordan er det lige, at man oplader sin mobiltelefon ved hjælp af en halv liter cola? Hvordan bygger man et hus, der producerer mere energi end det bruger, og hvordan er det lige, at nordjyske skolebørn kan hjælpe med at skaffe lys til landsbyskoler i Mali i Afrika? Det er nogle af de spørgsmål, som nordjyske folkeskoleelever får mulighed for at få svar på, når de indtager Aalborg Universitet for at lære nyt om klima og energi på årets elevuniversitet.

Lagt online: 25.05.2011

Der bliver markant længere mellem folk med skægstubbe, og kaffeindtagelsen kommer nok til at ligge langt under gennemsnittet for en normal undervisningsdag, når mere end 30 nordjyske 5. og 6. klasser indtager Aalborg Universitet. Det sker, når Aalborg Universitet fra torsdag d. 26. maj til og med onsdag d. 1. juni afholder det såkaldte elevuniversitet. Et af målene med det årlige elevuniversitet er at øge skoleelevernes viden om og engagement i klima og energi og samtidig give dem sjove oplevelser, der giver et indtryk af mulighederne for en fremtidig universitetsuddannelse.

- Det er ikke tilfældigt, at eleverne kommer til os på universitetet frem for at vores undervisere kommer ud på skolerne. Ved at komme til os får eleverne bedre mulighed for selv at danne sig et indtryk af Aalborg Universitet. De kan se lokalerne, mærke atmosfæren og snakke med både undervisere og studerende på universitetet, og det er med til at give eleverne et indtryk af, hvordan det er at gå på universitetet. Når de kommer her, bliver de mere bevidste om, hvilke muligheder et universitet byder på for dem. Det er særligt vigtigt over for de elever, der kommer fra familier, hvor der ikke er tradition for at tage en lang videregående uddannelse, fortæller Annette Grunwald.

De har været rift om pladserne, og de godt 700 elever fordelt på mere end 30 klasser fra store dele af Nordjylland kan se frem til nogle spændende dage på universitetet.

- Vi er meget opmærksomme på at give eleverne nogle gode oplevelser. Der bliver ikke noget med auditorieundervisning for flere hundrede elever ad gangen. Her underviser vi en skoleklasse ad gangen, og i undervisningen opfordrer vi meget eleverne til at stille spørgsmål og deltage aktivt i øvelser og eksperimenter. Når de selv deltager, bruger de flere sanser til at lære, og det gør, at de bedre forstår problematikken og husker det bedre bagefter. Vi håber at pirre elevernes nysgerrighed og dermed give dem mere viden om og interesse for energi- og klimaspørgsmål. Eleverne kan blandt andet lære, hvordan man bygger et hus, der producerer mere elektricitet og varme end det selv skal bruge, for det er med til både at skabe interesse for miljøområdet og få eleverne til at tænke over, at Verden ikke har uendelige ressourcer, siger Annette Grunwald.

Elevuniversitetet på AAU er en del af det tre-årige europæiske projekt ”Schools at University for Climate & Energy (SAUCE)”, der er støttet af programmet Intelligent Energy Europe. Elevuniversitetet er desuden støttet af rektoratet, det naturvidenskabelige fakultet og en række institutter på universitetet. Det nordjyske elevuniversitet, som er det første af sin slags i Danmark, går under navnet SKUB (Studier i Klima på Universitet for Børn).

Yderligere information:

• Annette Grunwald, Institut for Samfundsudvikling & Planlægning, er ingeniør med master i læringsprocesser og har arbejdet med miljøspørgsmål, men også som efterskolelærer. Tlf. 99 40 82 85, mobil 23 90 42 11, grunwald@plan.aau.dk
• Generel pressekontakt: Frank Jensen, AAU, tlf. 99 40 96 39, fej@adm.aau.dk
• Læs mere om elevuniversitetet, ugens program mv. her