AAU-studerende trives

- Ny undersøgelse af studiemiljøet på Aalborg Universitet viser at næsten 86 % af de studerende trives på uddannelsen, men AAU skal forbedre de fysiske rammer samt it-faciliteterne, siger de studerende også.

Lagt online: 12.07.2011

Aalborg Universitet har i foråret 2011 gennemført en studiemiljøundersøgelse blandt AAU’s studerende via spørgeskemaer.

Godt 20% af AAU’s studerende deltog i undersøgelsen og af dem har 85,8% svaret, at de er enige eller meget enige i, at de trives på deres uddannelse. Næsten 77% af de studerende anfører videre, at de er enten enige eller meget enige i, at der er et godt studiefælleskab på deres uddannelse.

Personalet vurderer de som værende engageret i de studerendes faglige udvikling, ligesom de studerende oplever, at de mødes med et sundt forventningsniveau fra omgivelserne.
Til gengæld anfører 19% af de studerende, at de har for høje forventninger til sig selv.

Behov for forbedringer
Udover at svare på spørgsmål har de studerende kunnet kommentere deres svar og angive hvilke 3 ting, de syntes skulle prioriteres og forbedres i studiemiljøet.
Det fremgår her, at der er lokalemæssige problemer på Humaniora. At de studerende på Samfundsvidenskab holder til i de ældste og mest nedslidte dele af campus. At de studerende i Ballerup finder deres campus klinisk, mens de studerende på Ingeniør-, Sundheds og Naturvidenskab generelt er de allermest tilfredse.

Handling på kort sigt
Aalborg Universitet arbejder i øjeblikket på at afsøge og iværksætte såvel kortsigtede som langsigtede forbedringer. Især udfordringerne omkring de fysiske og æstetiske studiemiljøer er i akut fokus, akkurat som de særlige behov omkring it-faciliteterne, hvor ca. 31% angiver utilfredshed.
Universitetets handlingsplan på den korte bane koncentrerer sig om følgende:
 

  • 1) Bedre og flere studiearbejdspladser, bl.a. via bedre strømforsyning og it-faciliteter.
  • 2) Bedre indeklima bl.a. via bedre udluftningsmuligheder.
  • 3) Bedre ergonomi via revurderet møbelvalg.
  • 4) Bedre it-faciliteter via sammenhængende systemer, print, videoudstyr og netadgang.
  • 5) Bedre uformelle mødesteder på tværs af årgange og uddannelser via cafemiljøer, læsesale mv.
  • 6) Bedre muligheder for, at de studerende selv kan sætte præg på arealer og rum m

Kontakt vedr. undersøgelsen: HR-konsulent Jeanet Eugenia Klindoch, tlf.: 9940 7433