IT hjælper børn med ADHD

It-værktøjer gør det muligt at skabe læringsrum, som tilgodeser børn med en ADHD-diagnose, så de kan fortsætte i en almindelig folkeskoleklasse med deres jævnaldrende kammerater. Det er konklusionen i et helt nyt masterprojekt på Aalborg Universitet.

Lagt online: 27.06.2011

I dag bliver børn med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) ofte henvist til specialklasser, men med moderne it-værktøjer vil mange af børnene fortsat kunne være en del af det sociale og faglige fællesskab i en helt almindelig folkeskoleklasse. Det handler nemlig om at skabe læringsrum, som er målrettet børnene med ADHD, og her er it-værktøjer en stor støtte.

Det har Henrik Grum og Hanne Voldborg Andersen, som begge er lærere, påvist i deres masterprojekt med titlen ”Ikt-faciliteret didaktisk koncept for inklusion af børn med ADHD i skolen”, som de netop har færdiggjort ved Aalborg Universitets uddannelse Master i IKT og Læring. Her har de udviklet et koncept for videndeling og kommunikation mellem de aktører, der omgiver et barn med ADHD, såsom forældre, lærere, pædagoger osv. I forbindelse med masterprojektet har de to blandt andet udviklet grundstenene til en helt ny skema-applikation til en iPad, som ved hjælp af simple symboler for dagens aktiviteter får skabt struktur og overblik i børnenes skoledag. Hjælpeværktøjet skal støtte børn med ADHD, så de føler sig trygge og åbne for læring og samarbejde med de andre elever i klassen.

Kontaktpersoner

Henrik Grum 30337879, Hanne Voldborg Andersen 50571269

Yderligere information