De unge kan bruge mobilen til andet end sms, Facebook og Twitter, og efterhånden som mobilerne får stor kapacitet og mange anvendelsesmuligheder, åbner det helt nye muligheder, også i undervisningssammenhænge. Det mener folkene i mobilforskningsgruppen CMI på Aalborg Universitet København, som løbende afsøger og udvikler de nye anvendelsesfelter sammen med omverdenen.
- Vi ser undervisning som et af de meget interessante felter og satser på at samle alle parter til en dialog om, hvordan en fælles indsats på mobil- og it-området vil kunne løfte både landets forskningsinstitutioner og Danmarks eksportmuligheder, siger Knud Erik Skouby, der er professor og leder af CMI.
- Vi lægger ud med skoleområdet og samler skoleforskere, lærere, it-producenter og forlagsfolk i starten af maj ved et stort arrangement for at tegne konturerne af fremtidens undervisning, forklarer han.
Baggrunden for at se på bedre it-strategier i skolesystemet er de tilbagevendende tegn på, at den danske folkeskole er i krise. PISA-undersøgelser og OECD-rapporter giver anledning til bekymring om elevernes færdigheder – men samtidig rummer situationen en række gyldne muligheder.
- Ved at integrere mobile teknologier og multimedier i undervisningen får læreren pludselig nogle helt nye værktøjer til netop at adressere de enkelte elevers behov og læringsstile. Det danske uddannelsessystem har brug for fornyelse, men samtidig står resten af verdens skoler også over for et stort teknologiskifte, siger Knud Erik Skouby.
Undersøgelser viser en tæt sammenhæng mellem integrationen af it i undervisningen og elevernes generelle niveau, og tanken er, at hvis man kan skabe brugbare løsninger, vil de danske erfaringer og it-produkter kunne bredes ud til mange andre lande, der står over for lignende udfordringer. Konferencen ”Mobilen, læringsstile og den elektroniske lærebog” samler fredag den 6. maj relevante parter inden for skoleverden, applikationsudvikling, edutainment, læringsstile og teknologi. På konferencen deltager blandt andre læringsstil-eksperten Svend Erik Schmidt fra TV2-serien ”Skolen – Verdensklasse på 100 dage”, hvor Gauerslund Skole ved Vejle blev løftet op blandt de bedste skoler i Danmark og satte ny standard for skoleudvikling i Danmark. Også Sam Nikolaj Thomsen fra Skandinaviens største online-lektiehjælp Student Media og formanden for IT-vejlederforeningen i Danmark, John Klesner, er blandt bidragyderne på konferencedagen.
Planen er ikke blot en konferencedag med foredrag, men at bringe de vigtigste parter sammen til egentlig dialog, for de forestående udfordringer kan ikke løses eksempelvis af skolerne eller af softwareindustrien alene. Deltagerne vil blandt andet skulle idéudvikle og diskutere emner som fremtidens teknologi og undervisning, eksport af læringsstilsprogrammer til udlandet, trådløs teknologi til læring i det fri, fjernundervisning, it-baseret opgaverettelse med samt elektroniske lærebøger. CMI på AAU Cph vil som en del af CWMC-projektet samle op på idéerne og medvirke til interessegrupperinger, der kan realisere de gode idéer, påpeger Knud Erik Skouby.
Yderligere oplysnnger:
- Tid og sted: Konferencen finder sted d. 6. maj kl. 8:30 i Ingeniørhøjskolens Auditorium M1.80, Lautrupvang 15 i Ballerup (Aalborg Universitet København)
- Konferencen ”Mobilen, Læringsstile og den elektroniske lærebog” arrangeres af netværket Copenhagen Wireless and Mobile Consortium (CWMC), som er finansieret af EU's Regionalfond i samarbejde med Vækstforum og Aalborg Universitet. CWMC er en del af it- og mobilforskningsgruppen CMI på Aalborg Universitet København.
- Læs mere på nylaering.dk og se hele programmet her
Kontakt:
- Professor Knud Erik Skouby, CMI (Center for Communication, Media and Information Technologies), Aalborg Universitet København, tlf. 99 40 71 97, mobil 20 41 35 83
- Projektadministrator for CWMC, fuldmægtig Katja Kristensen, tlf. 99 40 36 65
- Generel pressekontakt: Tor Bagger, Aalborg Universitet, tlf. 99 40 96 44, mobil 20 73 68 45