Ny teknologi kan sikre nulenergi i huset

Omgående varme- og elbesparelser for private husstande. Det er, hvad vinderne i Venture Cups idékonkurrence skaber ved at gøre tagdækningen til én stor solcelle. Under navnet "Innogie" løb Kristian Harley Hansen og Lars Brøndum Petersen fra henholdsvis Aarhus og Aalborg Universitet med sejren i kategorien "Cleantech". De to har udviklet en ny intelligent tagdækning, som er i stand til at dække en husstands årlige forbrug af varme og el.

Lagt online: 26.01.2011

Igennem fire måneder har studerende og forskere landet over udviklet teknologier med forretningspotentiale, og tirsdag konkurrerede de otte nominerede finalister om 1. præmien på 25.000 kr. ved finaleeventet i Udviklingshuset Sjælland i Roskilde.

Projektleder Maiken Holm Nors, Aalborg Universitets repræsentant i Venture Cup, er meget tilfreds med, at studerende fra Aalborg Universitet endnu engang demonstrerer evnen til at udvikle bæredygtige forretninger med betydelig innovationshøjde, stor opmærksomhed på kundebehov og internationalt potentiale.

Christian Hvashøj, der er Business Development Consultant i DONG Energy, udviser også stor begejstring for årets Cleantech-vindere.

- Set fra min stol kunne jeg sagtens se forretningen i dette projekt. "Innogie" har en klar idé om det marked, de skal servicere, og er generelt langt i forhold til at patentere deres produkt. Et produkt som giver dig et nulforbrug i forhold til varme og el er altid interessant, sagde Christian Hvashøj.

Guldægget i dansk økonomi

Cleantech står i vækstens tegn og bliver sågar beskrevet som guldægget i dansk økonomi. Det er her, vi skal finde de nye store virksomheder, som både kan være med til at skaffe nye arbejdspladser, bidrage til det danske eksportmarked og ikke mindst gøre sig gældende på et stadigt stigende marked for vedvarende og grønne energiløsninger.

Der var både tale om små og store løsninger fra den nære hverdag til ideer, der kan revolutionere et marked. "ShowerWatch" præsenterede et blandingsbatteri med indbygget vandmåler, så man også under brusebadet kan følge med i vandforbruget. Under navnet "Fungi Culture" er to RUC-studerende i færd med at udvikle et produkt, hvormed landbruget kan spare minimum 50 % af gødningen – et projekt der både er gavnligt for natur, miljø og økonomi.

I kategorien People’s Choice Award løb de internationale studerende fra "B-Toilet" med sejren for deres toiletløsning, hvor et posesystem afløser vandet.

Universitetsprisen blev overrakt til "Teori og Praksis" fra RUC. En vidensportal der samler folk, som søger og vil dele ny viden. Teori og Praksis er et åbent netværk, hvor idéudveksling foregår på tværs af miljøer og forståelsesskel, teori og praksis.

Yderligere oplysninger:

Om Venture Cup:
Venture Cup afholder hvert år to større landsdækkende konkurrencer for idéer og forskning med forretningspotentiale. Konkurrencerne organiseres af syv danske universiteter (AU, AAU, CBS, DTU, KU, RUC og SDU) og finder sted hvert år henover studieåret. De unge iværksættere hjælpes til at udvikle deres ideer til investeringsklare forretningsplaner gennem en serie af seminarer og workshops samt individuel coaching og feedback fra en professionel jury. Samlet uddeles kontante præmier for over en halv million kroner i løbet af konkurrencen. I alt er mere end 100 virksomheder startet siden den første Venture Cup i 2000.

Venture Cup drives for universitetsmidler med støtte fra private sponsorer (Grundfos, Novo, Awapatent og Ernst & Young) samt offentlige midler (bl.a. Fonden for Entreprenørskab samt Erhvervs- og Byggestyrelsen). Over 150 investorer, serieiværksættere og erhvervsfolk bruger frivilligt deres tid på at være jurymedlemmer eller advisors for de deltagende hold i Venture, og hvert år modtager adskillige projekter betydelige investeringer efter deltagelse i konkurrencen.