De seks civilingeniørstuderende fra Aalborg Universitets Institut for Mekanik og Produktion har udviklet en elmotordrevet løsning, som automatiserer en bevægelig konsol under bilsædet. Prototypen er en videreudvikling af Handi Mobils (nu en del af Handicare) eksisterende manuelle produkt. Ud over de rent tekniske udfordringer med at få det mekaniske og elektriske til at virke har de studerende beskæftiget sig indgående med betjeningsvenlighed og sikkerhed.
- Det skal være nemt at anvende, så vi har programmeret en simpel og let betjent fjernbetjening, som kun har fire knapper. For en sikkerheds skyld er den designet, så konsollen kun bevæger sig, når en knap er trykket ind, forklarer én af de ingeniørstuderende, Claus Døssing. Ud over ham består gruppen af Jesper Hestehave Pedersen, Peter Tinggaard Sørensen, Anders Druedahl Bruun, Daniel Høegh og Lean Ravnkilde Johansen.
Projektets resultater vil indgå i Handi Mobils eget udviklingsarbejde, og den proces har de studerende også givet input til. For eksempel anbefaler de at inddrage udvalgte taxa-chauffører som faste superbrugere, fordi chaufførerne via hyppige handicap-transporter har nyttig viden om behovene.
Et andet mere vidtgående forslag går ud på at ændre produktionsform og materialevalg, så moderne trykstøbning afløser det nuværende svejsearbejde.
- Det kan både give nye designmuligheder, spare materialer og reducere vægten. Det sidste er bilindustrien meget optaget af på grund af klimahensyn. Selv reduktioner på få hundrede gram kan være vigtige, så man kører længere på literen, og det kan man for eksempel opnå ved at fremstille dele af konsollen i kulfiber i stedet for at lave det hele i stål, siger Peter Tinggaard Sørensen.
Frirum og resultater
Handi Mobil er blandt andet kendt for samarbejdet med den delvist lammede racerkører Jason Watt, som har gjort ham i stand til at fortsætte karrieren. Normalt er det dog knap så hurtige biler, de 80 medarbejdere specialindretter til handicappede rundt om i landets kommuner. De ingeniørstuderendes kontaktperson er mekaniker og tekniker Hans Jørgen Larsen fra Handi Mobils afdeling i Nordjylland, og samarbejdet har gjort indtryk.
- Jeg er imponeret over dem. De har været dygtige til at spørge og skaffe sig den nødvendige viden om vores produkter, men derefter har de kigget på tingene og dannet deres egne idéer, uden at vi har proppet en masse i hovedet på dem. Man skal have noget frirum for at kunne lave noget nyt, og det har de gjort, mener Hans Jørgen Larsen.
Erfaringerne ryger videre til hovedkontoret i Herning, og de bliver ledsaget af en opfordring til at takke ja til fremtidige tilbud om samarbejder med universitetsstuderende.
- Det er første gang, vi har prøvet et samarbejde med studerende fra AAU, og jeg har brugt forsvindende lidt tid på det i forhold til resultatet. Jeg kan kun se positivt på det, og jeg glæder mig til næste gang, nogen kommer og vil samarbejde med os. Vi lærer lige så meget som de studerende, siger Hans Jørgen Larsen.
Skelsættende gruppearbejde
For de ingeniørstuderende har erfaringen også været positiv.
- I stedet for at sidde og fedte med en eller anden tænkt problemstilling kommer vi ud og snakker med folk, der arbejder med tingene i praksis. Det betyder også, at der bliver stillet nogle krav til os, så vi har noget at arbejde efter og måle os på, siger Anders Druedahl Bruun fra gruppen.
De fleste af gruppemedlemmerne har i forvejen en håndværksmæssig uddannelse, og det kom dem til gode i det praktiske arbejde med prototypen. Samtidig fandt de efter en vis indledende skepsis mod gruppearbejde frem til en struktur med klar fordeling af roller og ansvar. I deres rapport betegner de projektet som skelsættende for medlemmerne, fordi erfaringerne har ændret deres holdning til samarbejde i en gruppe.
Sunde udfordringer
Gruppen har haft forskere fra to forskellige institutter tilknyttet. Den tekniske sparring er kommet fra professor Joachim Danckert fra Institut for Mekanik og Produktion, mens lektor Henrik Riisgaard fra Institut for Planlægning har fokuseret på, om de studerende nu også tacklede et relevant problem, og om samarbejdet fungerede.
- Det er enormt vigtigt, at de studerende hele vejen gennem deres studier lærer at kommunikere med eksterne parter og sælge sig selv. Når en rigtig virksomhed venter spændt på deres projektrapport, giver de den også lige en ekstra tand, og alle vinder på det. De studerende bliver mere motiverede, virksomheden får vigtige input til at nytænke deres produkter og udviklingsproces, og de handicappede brugere får på længere sigt nogle billigere og bedre produkter. Som underviser er det også sjovere at vejlede, når der arbejdes med faktiske udfordringer, siger Henrik Riisgaard.
Vejlederne var med, da de studerende præsenterede deres roste forslag for den tilfredse repræsentant fra Handi Mobil. Men også i tilfælde, hvor de konkrete resultater er mindre prangende, får virksomhederne noget med sig.
- Selv hvis der ikke kommer noget helt konkret ud af det, tvinger samarbejdet virksomheden til at tænke nogle tanker, som den ellers ikke ville have tænkt. Det kan være meget sundt, siger professor Joachim Danckert.
Yderligere information:
- Ingeniørstuderende Anders Druedahl Bruun, mobil 2230 3467.
- Studielektor Henrik Riisgaard, Institut for Planlægning, mobil 2266 5877.
- Professor Joachim Danckert, Institut for Mekanik og Produktion, mobil 2982 0420.
- Tekniker Hans Jørgen Larsen, Handi Mobil/Handicare, tlf. 9696 1522.