230 forskere samlet i Aalborg med fokus på regional udvikling

Den 13.-14. juni er AAU sammen med Aalborg Kommune, Region Nordjylland, Miljøministeriet og ESPON vært ved seminaret "European Territorial Evidence for EU Cohesion Policy and Programming – Creative Regions of Innovation and Knowledge".

Lagt online: 12.06.2012

Seminaret, der er et led i Danmarks EU formanskab, finder sted i Nordkraft, og arrangørerne forventer, at 230 forskere og praktikere vil være på plads for at debattere EU strategier, rammer og medfinansiering af territoriel udvikling på især regionalt niveau.

Nordjylland som case
Et af arrangementets hovedtemaer er om EU strukturfondenes rolle for udvikling og vækst. Hvordan kan fondene arbejde mere integreret og medvirke til at skabe bedre territorielle sammenhænge, baseret på øget innovation og et mere evidensbaseret grundlag, lyder nogle af de spørgsmål som forskerne vil sætte under lup.
Fokus vil være på regional udvikling, og Nordjylland præsenteres i den forbindelse som en unik case, da regionen på flere områder har præsteret en udvikling, som i Danmark kun kan måles med hovedstadsområdet.

Forskningsmæssig satsning
Seminaret er planlagt i samarbejde mellem Institut for Arkitektur og Medieteknologi og Institut for Planlægning, ESPON sekretariatet i Luxembourg samt en række myndigheder og VisitAalborg. Seminaret markerer AAU’s forskningsmæssige satsning inden for forskningsområdet via forskningscentret Danish Centre for Spatial Planning (DCSP), www.dcsp.aau.dk, under ledelse af Carsten Jahn Hansen.

Med ESPON seminaret markeres tillige, at AAU nu officielt er det danske European Contact Point (ECP) i ESPON (European Spatial Planning Observatory Network). Det danske ECP ledes af Henrik Harder.

For yderligere oplysninger om seminaret, ESPON og Danish Centre for Spatial Planning:
Carsten Jahn Hansen + 45 2459 7999, jahn@plan.aau.dk
Henrik Harder, +45 9940 7168, hhar@create.aau.dk