AAU-forsker i spidsen for EU-ekspert komité

- Professor Bent Egberg Mikkelsen sætter sig i formandsstolen for ekspertgruppe under EU’s land-brugsdirektorat, der skal analysere de første års erfaringer med frugt på skemaet i de Europæiske skoler.

Lagt online: 03.04.2012

Professor Bent Egberg Mikkelsen, der regnes for landets førende ekspert i mad på skoler, får assistance i formandsskabet for komiteen af Professor Fergus Lowe (UK) og Børnelæge Margherita Caroli (IT). Ekspert komiteen er nomineret foreløbig for 3 år, og den skal bl.a. give kommissionen input til videreførelsen af ordningen og til, hvordan den bedst evalueres løbende.

-Det er en rigtig god ting at vi nu for første gang nogensinde har fået sundhed ind i som begreb i den Europæiske landbrugspolitik. Der er heller ingen tvivl om, at frugt på skoleskemaet giver sundhed for pengene” siger Bent Egberg Mikkelsen, forskningskoordinator for MENU centret på Aalborg Universitet.

- Det er vigtigt at vurdere de indhøstede erfaringer nøje og fx se om ordningerne kan medvirke til at udligne den sociale ulighed i sundhed, om de såkaldte ledsageforanstaltninger som fx gårdbesøg, skolehaver og andre madaktiviteter i skolen ligeledes kan være med til at fremme børns maddannelse og om hele den administrative byrde for skolerne kan gøres mindre, fortsætter Bent Egberg Mikkelsen.

- Der er stor forskel på, hvordan ordningerne er skruet sammen i de enkelte lande. De hidtidige erfaringer tyder på, at det ikke er nok med EU støtte. Også de enkelte landes regeringer må spytte i bøssen, siger han og tilføjer, at en diskussion om den aldersmæssige målgruppe er vigtig og han opfordrer til, at man overvejer også at lade børnehavebørnene nyde godt at ordningen. Der er god evidens for at jo tidligere vi sætter ind med sundhed, jo bedre.

Kontakt

Bent Egberg Mikkelsen, AAU-MENU (www.menu.aau.dk) , 25 38 43 66, bemi@plan.aau.dk