AAU med på 13. Internationale Arkitektur Bienniale i Venedig

Når den 13. Internationale Arkitektur Biennale afvikles 29. august-25. november i år indgår Aalborg Universitets Institut for Byggeri & Anlæg i en europæisk partnerskabskreds omkring projektet REcall DoW på Biennalen.

Lagt online: 10.04.2012

Institut for Byggeri & Anlæg arbejder i projektet blandt andet sammen med arkitekturforskningsenheder fra universiteter i Milano, Newcastle og Trondhjem omkring præsentationen af resultaterne af en ugelang workshop.

Præsentationen finder sted ved en såkaldt session den 13. september, hvor kunstnerisk fritænkning og ingeniørfaglighed kombineres i praksis med det arkitektoniske. Projektkredsen tæller også en gruppe museer i Norge og Italien samt det italienske designnetværk SNARK, der rummer arkitekter, byplanlæggere, geografer, semiotikere, økonomer og sågar journalister.

Projektet REcall DoW er EU-finansieret gennem Culture Programme og omhandler kollektiv hukommelse, genfortolkning af fortiden og omformning af minder til anvendelse for kommende generationer. REcall DoW handler især om arkitektoniske aspekter ved den europæiske kollektive hukommelse. Det handler således både om at beskytte det gamle og løfte det til noget nyt.

Institutleder på Byggeri & Anlæg Peter Frigaard er stolt over at være repræsenteret ved begivenheden i Venedig med international bevågenhed.

- Jeg anser det for yderst udviklende, at vores ingeniørfagligheder udfordres af arkitekturens fordringer om form, æstetik og menneskelige relationer til konstruktioner og teknik. Vi er med deltagelsen repræsenteret i et internationalt felt af topuniversiteter, og det viser noget om værdien af de tværfaglige samarbejder, vi driver her på instituttet og universitetet.

Sessionen blev godkendt kort før påske af Biennalens præsident og kurator, henholdsvis Paolo Baratta og arkitekten David Chipperfield, der understreger, at emnet for den 13. Internationale Arkitektur Biennale er Common Ground.

- Biennalen i år skal fejre en vital og mangesidet arkitekturkultur og skal stille spørgsmål til de intellektuelle og fysiske områder, som den deler med andre felter. Vi har udvalgt projekter, der fokuserer på samarbejde og dialog, emner jeg mener er helt afgørende for arkitekturen. Common Ground er også et metafor for arkitekturens aktiviteter generelt og ikke mindst de rum og pladser, der skabes mellem de bygninger, som arkitekturen konstruerer i byerne.

Anerkendelse af arkitekturfaglig niveau

Arkitekt Anna Marie Fisker, sektionsleder på Institut for Byggeri & Anlæg er sammen med kollegaer fra universitetet i Milano leder af projektet REcall DoW og desuden kurator for selve projektets session på Arkitektur Biennalen. Hun har tidligere deltaget med events og en session på biennalen og udtaler:

- Jeg må indrømme, at netop denne biennale med David Chipperfield som kurator passer perfekt til vores langsigtede arbejde med arkitekturpraksis og arkitekturforskning. Jeg ved, at der hos Chipperfield banker et hjerte for arkitekturens sjæl, og vi glæder os til sammen med dygtige unge studerende og kollegaer fra vore samarbejdsuniversiteter i Europa at kombinere moderne rumlig arkitektur med inspiration fra den righoldige europæiske kulturarv.

Der afvikles en workshop for master- og ph.d.-studerende fra de fire universiteter i september i Venedig og ved præsentationen af projektworkshoppens resultater den 13. september er dekan for det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Eskild Holm Nielsen, til stede. Han udtaler i forbindelse med Biennale-deltagelsen:

- Aalborg Universitet er kendt for tværfaglighed og meget vide rammer for det videnskabelige arbejde, og det er en klar anerkendelse af vores arkitekturfaglige niveau og evnen til at tænke stort, at vi nu er inkluderet i sessionskredsen på linje med universiteter og arkitekturinstitutter i Delft, London, Milano og Barcelona.

Arkitektur Biennalen har også i år en officiel dansk pavillon, der er åben for publikum i hele biennaleperioden, mens de såkaldte sessioner er en videreførelse af sidste års succesfulde tilstedeværelse af universiteter og forskningsinstitutter indenfor kunst og arkitektur under mere dagsaktuelle omstændigheder.

Yderligere information:

Sektionsleder, Arkitekt MAA Anna Marie Fisker