Adgangskursus i Aalborg flytter

Efter 25 år centralt placeret i Obels lokaler på Strandvejen flytter Adgangskursus nu ud af centrum til nye lokaler på Sohngårdsholmsvej 51 A. Adgangskursus overtager første og anden sal i bygningen og får bl.a. Produktionsskolen, AAUs Institut for Byggeri & Anlæg og Institut for Kemi & Bioteknologi som naboer.

Lagt online: 30.08.2012

Og studieleder på Adgangskursus, Inge Stenner Rasmussen, glæder sig over velkomsten.

- Vi er utrolig glade for vores nye naboer, og vi er blevet rigtig godt modtaget. Den nye beliggenhed giver de studerende mulighed for at komme tættere på de forskellige retninger indenfor ingeniørstudierne, og de får på den måde mulighed for på nærmeste hold at se, hvad det vil sige at læse til ingeniør, siger Inge Stenner Rasmussen.

Grunden til Adgangskursus’ flytning er, at Aalborg Universitet igen i år har haft rekordstort optag, og det store optag gør, at det ikke længere er muligt at finde plads til Adgangskursus i lokalerne på Strandvejen. Inge Stenner Rasmussen er lidt vemodig over at skulle flytte fra de lokaler, der har huset Adgangskursus i 25 år, men hun har optimismen i behold.

- Det har jeg, for når alt kommer til alt, er det jo ikke bygningerne, der gør forskellen, men uddannelsen, underviserne og de studerende. Vi har stor erfaring med, at vores studerende vokser både fagligt og menneskeligt, når de uddanner sig hos os, og at de efterfølgende klarer sig rigtig godt. Vi er generelt kendt for at gøre noget ekstra for vores studerende, og har fx lektiecafe i alle fag. Er der en elev, der har brug for individuel undervisning, klarer vi også det. Vores studerende har generelt et godt sammenhold og kammeratskab samt god kemi med underviserne, og det kommer flytningen selvfølgelig ikke til at ændre på, siger Inge Stenner Rasmussen, der glæder sig til, at flytningen bliver markeret i forbindelse med studiestart d. 3. september.

Til trods for flytningen væk fra centrum bliver det stadig nemt at komme til Adgangskursus.

- Der er rigtig gode busforbindelser. Hver 10. minut kører der busser fra centrum til Sohngårdsholmsvej, og de af vores elever, der kommer langvejs fra, får det måske endda nemmere, nu de undgår at skulle køre gennem Aalborg centrum i myldretrafikken, siger Inge Stenner Rasmussen.

Fakta om Adgangskursus:

Der er fire uddannelser: Enkeltfag, Aspirantkursus samt Adgangskursus til ingeniøruddannelsen og Adgangskursus til maskinmesteruddannelsen.

Adgangskursus er et alternativ til en studentereksamen og er skræddersyet til håndværkere mm., som gerne vil være ingeniør eller maskinmester, men mangler en adgangsgivende eksamen. Enkeltfagskurser giver mulighed for at følge matematik, fysik, kemi, dansk og/eller engelsk, så man kan opfylde de krav, som ens foretrukne ingeniøruddannelse kræver.

Aspirantkursus, som lige er oprettet, er en uddannelse rettet mod voksne, der ønsker at forbedre deres folkeskoleeksamen i dansk, naturvidenskab og matematik, så de kan komme videre til Adgangskursus, HF eller anden gymnasial uddannelse. Kurset varer ½ år, har studiestart sidst i august, og der er stadig åbent for optag.

Yderligere information/kontakt:

Studieleder Inge Stenner Rasmussen, tlf. 23 44 35 15, inge@ak.aau.dk