Den lave vinduesbrystning i rummet med det mindre legeområde på gulvet medfører, at dagslyset fungerer fint til understøtning af legen, men kunstlyset i form af almenbelysning kombineret med et tilfældigt placeret armatur fungerer slet ikke. En spot på væggen eller et armatur indbygget i reolen vil give et mere direkte lys, så børnene ikke selv kaster skygger på legetøjet.
Foto: Inge Mette Kirkeby.
Børn tilbringer en stor del af deres tid i daginstitutioner, men i mange institutioner er belysningen ikke egnet til de aktiviteter, der foregår. Man glemmer, at lys og indretning skal passe sammen. Ordentligt lys er nemlig yderst vigtigt for en god udvikling i børnenes tidlige liv.
"Den vigtigste udvikling af børns synssans foregår i institutionsalderen. Og når man tænker på, at 70-80 pct. af alle sanseindtryk sker gennem synet, kan det ikke understreges kraftigt nok, at kvaliteten af lyset i institutionen skal være i top", siger seniorforsker Kjeld Johnsen. Han er sammen med en række andre forskere forfatter til den ny SBi-anvisning 238, Lys i daginstitutioner. Kvalitetslys med lavt elforbrug.
Kjeld Johnsen påpeger, at de små børns farvesyn, deres evne til at se kontraster, deres udvikling af bevægelse og balance, og deres opfattelse af former og almindelig genkendelse alt sammen udvikles i institutionsårene. "Et godt lysmiljø understøtter udviklingen", siger han.
Tilpas lyset til aktiviteterne
Løbet er ikke kørt, selv om man står med en eksisterende institution, hvor lysforholdene er elendige. "Med enkle midler kan der opnås store kvalitetsforbedringer af lysforholdene i daginstitutioner, også dem der allerede er bygget", siger Kjeld Johnsen.
For at opnå kvalitetslys i daginstitutionen, må man have et godt kendskab til udviklingen af barnets syn, så lyset kan indrettes efter de faser, det enkelte barn gennemlever i institutionstiden. Den indsigt giver SBi-anvisningen på let og overskuelig vis, samtidig med at den giver forslag og gode råd til, hvordan arkitekter, ingeniører, kommuner, pædagoger og forældre kan indrette nye og eksisterende vuggestuer og børnehaver, så børnene får et lys, der passer til hverdagens forskellige aktiviteter.
Rådene gælder også valg af lysarmaturer, belysningsstyrke og krav til farvegengivelse i de forskellige rum og legesteder i institutionen, under afvejning i forhold til ønsket om et lavt energiforbrug.
For at udnytte dagslyset bedst muligt kan man sørge for, at vinduesrammerne er hvide, og at der er lyse vinduesomgivelser. Man bør også undgå, at møbler indendørs og buske og træer udendørs forhindrer dagslyset i at komme ind i rummene. Der skal dog være mulighed for afskærmning, så man undgår blænding, når solen skinner.
Et typisk eksempel på belysning placeret uhensigtsmæssigt i forhold til det lille legebord. Der er ikke skabt et samlende lysrum uden generende blænding. I begge tilfælde vil en lampe over det lave bord være en god løsning. Det er vigtigt, at lampen placeres i en højde, så der ikke er direkte indkig til lyskilden fra de siddende børns øjenhøjde.
Foto: Inge Mette Kirkeby
Skab varieret og fleksibelt lys
Når det gælder aktiviteter ved borde, skal lamperne placeres, så børnene ikke bliver blændet. "Tænk på, at børnenes ansigter er placeret meget lavere end de voksnes, at børnene ofte kigger opad, og at en meget stor del af børnenes kontakt med de voksne sker gennem aflæsning af ansigt og kropssprog", siger seniorforsker Inge Mette Kirkeby, der er medforfatter til anvisningen.
Mange af børnenes lege, fx leg med dukker, biler og byggeklodser foregår på gulvet, der nok må betegnes som et af de vigtigste opholds- og legeområde. De mange forskelligartede aktiviteter, der også omfatter sanglege, dans og pudelege, kræver, at lysforholdene kan varieres.
Mindre, lavtsiddende vinduer og lavt placerede lamper kan understøtte legen og skabe koncentration, og flere muligheder for at tænde og slukke individuelle lamper bidrager væsentligt til fleksibilitet i lyset. Ensartet, monoton almenbelysning fremmer ikke kreativ leg i små grupper.
Yderligere oplysninger