Butiksansattes sundere vaner skal evalueres af forskere

De ansatte i fire danske Coop-butikker har prøvet lidt af hvert, siden de som led i et projekt støttet af Forebyggelsesfonden blev bedt om at udvikle sundheds- og trivselsfremmende løsninger på jobbet. Nu skal fødevare- og sundhedsforskere evaluere resultaterne.

Lagt online: 04.09.2012

Grøntsags-ordninger, løbeklubber og bage-workshops er nogle af de vidt forskellige tiltag, de ansatte har lagt krop til. Derudover har alle medarbejderne både før og efter aktiviteterne deltaget i et sundhedstjek, og de har besvaret spørgsmål om sundhed og trivsel samt om deres kost og motionsvaner.

Projektet ”Overskudsmedarbejdere i Coop” (OMIC) er et samarbejde mellem Coop og Forskningsgruppen for Måltidsvidenskab og Folkesundhedsernæring (MENU) ved Aalborg Universitet København. Resultaterne skal fremover bruges til at inspirere medarbejdere i hele Coop-koncernen, og ifølge videnskabelig assistent Mia Brandhøj fra forskergruppen har de deltagende butikker bidraget i alle faser:

- De har haft en afgørende rolle lige fra udvikling til evaluering. Projektet er designet sådan, at halvdelen af de involverede arbejdspladser har fungeret som sundheds/forandringsbutikker, der har lagt kræfter i at udvikle og afprøve tiltag. Projektets øvrige butikker har fungeret som ”kontrolbutikker”. Dvs. de har medvirket i både sundhedstjek og spørgeskemaundersøgelse før og efter projektet. På den måde kan vi evaluere, hvorvidt medarbejderne i forandringsbutikkerne har udviklet sig i forhold til projektets start og i forhold til kontrolbutikkerne, siger Mia Brandhøj.

Ikke alt virker

Sundhedsbutikkerne har siden projektet for alvor tog fart i januar 2012 afprøvet en række af de sundheds- og trivsels-tiltag de selv var med til at udvikle.

- Dét, der umiddelbart lyder som en god idé når man taler om det, fungerer ikke altid i virkeligheden. F.eks. kan ønsket om en løbeklub i praksis vise sig at være en utopi, da arbejdet i butik gør, at ikke alle dem, der ønsker det, har mulighed for at løbe samtidig. På samme måde kan det vise sig at være umuligt at finde relevante udbydere til en færdigleveret frokostordning, hvis der kun er tre-fem medarbejdere, som det oftest er tilfældet i Coops kæde Dagli’Brugsen, fortæller Mia Brandhøj.

Mens nogle af projektets tiltag altså var svære at gennemføre i praksis, fandt andre god grobund. Forskerne bad for eksempel sundhedsbutikkerne afprøve en sund frokostløsning kaldet ”frokostklubben” i en periode på fem uger. Her skulle medarbejdere organisere sig i grupper på tre-seks medarbejdere og skiftes til at sørge for sund frokost til kollegaer i klubben. Det havde en klar effekt:

- Når man er ansvarlig for, at ens kollegaer får noget ordentligt at spise, bliver det nemmere at træffe ”det sunde valg”, når man går gennem butikken inden frokostpausen og tager de varer ned fra hylden, man vil købe til frokost. Derudover bidrog frokostklubben til, at medarbejderne i højere grad spiste sammen med andre og prioriterede deres pause frem for bare at vælge noget nemt og hurtigt - og ofte ikke så sundt, siger Mia Brandhøj.

Deltagerne fra butikkerne er nu som afslutning på projektet inviteret til foredrag med tidligere OL-roer Arne Nielsson. Samtidig kan sundhedsbutikkerne her i september få hjælp til en sidste indsats, så de enten kan prøve kræfter med et nyt tiltag eller med en aktivitet, de ikke fik til at fungere optimalt i første omgang. Derefter er butikkernes aktive del i projektet slut. Den samlede evaluering fra forskerne på Aalborg Universitet København forventes fremlagt i 2013.

Yderligere information:

• Videnskabelig assistent Mia Brandhøj, Forskningsgruppen MENU (Måltidsvidenskab & Folkesundhedsernæring), tlf. 9940 3656.
• Uddannelseskonsulent Sanne Larsen, Coop Danmark, tlf. 4386 3146.
• Uddeler Thomas Møller, SuperBrugsen Gørlev, tlf. 5885 5303
• Varehuschef Henrik Gerdt, Kvickly Næstved, tlf. 5570 7100.
• Butikschef Charlotte Buchvaldt, Fakta Toftlund, tlf. 7483 00 05.
• Sundhedsbutikkerne har udover frokostløsningerne afprøvet følgende tiltag: Grøntsags-ordning, Drik mere vand (drikkevandskølere og drikkedunke), Guidet tour i egen butik (En sund vej gennem butikken inden frokost), Fuldkorns-bageworkshop, Nordisk maddyst, El-cykel som aktiv transport til og fra arbejde, Løbeklub, Teambuilding, Motionscenter, Svømning og Aqua-punkt træning samt Skridttællerkonkurrence.