Få øjnene op for alt det du ikke kan se

Menneskeøjet ER fantastisk, men har sine begrænsninger. Menneskets øje kan for eksempel ikke se, om der er en bombe i kufferten i lufthavnen uden at åbne hver enkelt kuffert og heller ikke se, hvad der er galt med dit tarmsystem uden altså at skære hele maven op. Men med teknologisk hjælp bliver det usynlige synligt for menneskeøjet. Den teknologi er temaet for årets Universitarium.

Lagt online: 28.06.2012

Holder du af at høre lange, teoretiske og søvndyssende forklaringer samtidig med, at du bruger penge? Hvis ja, er det nok en god ide at blive langt væk fra Utzon Center i Aalborg denne sommer. Her indtager Aalborg Universitets sommereksperimentarium, Universitarium, nemlig centeret, og der er fri entré.

- Universitarium handler først og fremmest om at fascinere gæsterne og vække deres nysgerrighed, så de lærer en masse nyt. Det opnår vi ikke ved at holde lange foredrag, men ved at gæsterne selv er aktive og prøver de mange spændende ting i Universitarium og lærer gennem oplevelser, forklarer projektleder Lene Klitgaard fra AAU.

Temaet for årets Universitarium er ”Se ting du IKKE kan se” og handler om al den teknologi, der gør, at vi i dagligdagen faktisk kan se en masse ting, vi uden teknologi som f.eks. kameraer ellers ikke vil kunne se.

- Kameraer gør vores hverdag meget lettere, og det finder vores gæster med garanti ud af i Universitarium. Her kan de selv prøve at finde rotterne i et kloaksystem. Vel at mærke med et kamera, så man ikke skal grave hele indkørslen op. De kan også lave en kikkertoperation på tid og forhåbentlig redde patientens liv, og de kan prøve at bruge en papkasse som kamera og selv fremkalde billedet i et mørkekammer – ganske som man gjorde før det digitale kamera, siger Lene Klitgaard.

Mord og kufferter

I lufthavnen har de fleste nok stjålet et kig på billedet af deres egen kuffert, når den er kørt igennem scanneren, og i Universitarium bliver der mulighed for at se, om man vil være egnet som sikkerhedsvagt i en lufthavn. Gæsterne kan både prøve at scanne deres egne tasker eller se om de kan finde noget mistænkeligt i Universitariums kufferter.

I anledning af, at det i år er 100 år siden, at fotografiet første gang blev brugt i en kriminalsag, er der såmænd også mulighed for at teste, hvor gode evner man har som detektiv.

- Vi laver en komplet kulisse og tager udgangspunkt i et mord begået for 100 år siden. Her kommer publikum på rejseholdet og skal med datidens nye værktøj, fotografiet, tage billeder af tre ting på gerningsstedet. Hvert af billederne giver tre scenarier, og så er det op til rejseholdet at bestemme, hvem morderen er. Tager du billeder af de rigtige ting, finder du morderen. Tager du billeder af det forkerte, kan du derimod dømme en uskyldig til døden, så det er med at tænke sig om, og det viser, at billeder ikke bare kan bruges, men faktisk også kan misbruges, advarer Lene Klitgaard.

Men det er ikke kun død, gæsterne kan undersøge. Der bliver også mulighed for at undersøge liv. Gæsterne kan også under kyndig vejledning af nogle af universitetets studerende, de såkaldte piloter, der hver dag er guider i Universitarium, prøve at lave en hjertescanning. De kan også vise dig til rette i camera Obscura, som er en kæmpe kasse med et lille hul i. Herinde kan du se verden uden for hullet vende på hovedet.

Universitarium laver også sit eget satellitværksted, hvor du kan programmere dine egne målechips. Dem kan du sende op med Universitariums heliumfyldte vejrballon og på den måde måle tryk, temperatur eller højde og se det hele lidt fra oven med fra et webkamera, som hænger under ballonen.

- Universitarium er primært rettet mod børn og unge, men vi ser hvert år, at både forældre og bedsteforældre også bliver grebet af udstillingen, så jeg vil da opfordre til, at hele familien kigger forbi og får en sjov og lærerig oplevelse, som tilmed er helt og aldeles gratis, siger Lene Klitgaard.

Yderligere oplysninger:

• Projektkoordinator Lene Klitgaard, tlf. 99 40 90 36, mobil 26 66 06 56
Leif Heinzl, tlf. 29 46 89 07
Universitariums hjemmeside

Åbningstider:

• Der er gratis entré til Universitarium i Utzon Center på havnefronten i Aalborg alle ugens dage fra 10-17 i perioden fra 30. juni til 12. august. Fra 13. august til 28. september er der åbent hverdage mellem 15-17, lørdag og søndag mellem 10-17.

Fakta om Universitarium:

• Universitarium har hvert år siden 2003 holdt interaktive udstillinger i Aalborg om teknik og naturvidenskab for børn og unge. Universitarium finansieres af Aalborg Universitet, sponsorer og gennem samarbejde med erhvervslivet. Formålet er at øge interessen for de teknisk-naturvidenskabelige fag.
• Ca. 25.000 besøgende forventes at besøge årets Universitarium, der er for alle fra 10 år og opefter, med særlig vægt på de 10-12-årige. Efter skolernes sommerferie er der også mulighed for besøg for hele skoleklasser. Universitarium er efter Aalborg Zoo Aalborgs næststørste attraktion for børnefamilier.
• Studerende fra AAU arbejder hver sommer som ”piloter”, der kan give forklaringer og guidede rundvisninger i Universitarium.
• Universitarium er blevet til ud fra idé og koncept af Leif Heinzl og Lene Klitgaard på Aalborg Universitet.