Fødevareforsker vil gøre kæmpe dyrskue til madmekka

Et forskningsprojekt hjælper nu Nordeuropas største dyrskue i Roskilde med at sætte skarpere fokus på lokale og bæredygtige fødevarer. Den overordnede ambition er at gøre mødet mellem land og by mere synligt og tilgængeligt til gavn for den fælles madkultur.

Lagt online: 08.06.2012

Det er ph.d.-stipendiat Morten Hedegaard Larsen fra Aalborg Universitets forskningsgruppe ”Foodscapes, Innovation og Netværk", som står for projektet. Samarbejdet inddrager udover Roskilde Dyrskue og Aalborg Universitet også fødevareministeriets innovationssatsning ”Madkulturen” og Roskilde Kommune. Det konkrete resultatet af samarbejdet bliver endnu flere spændende madoplevelser på Dyrskuepladsen og i resten af Roskilde.

For Morten Hedegaard Larsen er dyrskuet, som sidste år havde over 95.000 besøgende, en perfekt ramme for det, han prøver at udrette:

- Det er en fantastisk mulighed og platform for at identificere den gode madoplevelse og skabe nye designs, som kan styrke forbindelsen mellem forbrugerne i byerne og fødevareproducenterne. Med så ambitiøse samarbejdspartnere er der mulighed for at omsætte forskningens resultater til helt konkrete initiativer, der forhåbentlig vil kunne højne madoplevelsen for dyrskuets besøgende, Roskildes borgere, og senere måske implementeres nationalt og internationalt, siger Morten Hedegaard Larsen, der tidligere har været aktivitetskoordinator for Københavns største madtempel, Torvehallerne KBH.

Også Roskilde Dyrskues direktør, Thor Nielsen, har store forventninger til det nye samarbejde:

- Fødevareudstillingen skal vokse og udvikles. Det er et af vore vigtigste indsats- og vækstområder. Der vil blive plads til at skabe de fysiske rammer, der skal til for at lave en egentlig Fødevarefestival med særlig vægt på lokale og bæredygtige fødevarer. Vores gæster vil føle, lugte, smage og mærke, og når de går hjem være klogere og mere forstående, når det gælder landbrug og fødevareproduktion, siger Thor Nielsen.

Yderligere oplysninger:

• Ph.d.-stipendiat Morten Hedegaard Larsen, Aalborg Universitet, ml@plan.aau.dk, tlf. 25627769.
  • Professor Niels Heine Kristensen, Aalborg Universitet, nhk@plan.aau.dk, tlf. 9940 3676
  • Direktør Thor Nielsen,  Roskilde Dyrskue, thn@roskildedyrskue.dk, tlf. 4674 0610
  • Direktør Judith Kyst, Madkulturen, tlf. 2684 5520