Forsigtig tilpasning mod bedre og mere normale konjunkturer

Konjunkturudviklingen 1.kvartal 2012 – 2.kvartal 2012: Selvom lavkonjunkturen fortsat trækker sine spor i de seneste konjunkturmålinger, så melder virksomhederne om en forsigtig tilpasning mod bedre og mere normale konjunkturer.

Lagt online: 11.05.2012

Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet har i samarbejde med Vækstforum Nordjylland og Spar Nord Fonden offentliggjort et nyt Nordjysk Konjunkturbarometer. Analysen tager temperaturen på det nordjyske erhvervsliv ud fra virksomhedernes meldinger om den faktiske udvikling i 1. kvartal 2012 og deres forventninger til 2. kvartal 2012.

Første kvartal udviklede sig generelt en smule bedre end virksomhedernes forventninger til kvartalet målt på den samlede indikator og de vigtigste underkomponenter. Første kvartals nettotal for den faktiske udvikling i virksomhedernes produktion blev målt til 11 og rammer stort set forventningen på 10, som virksomhederne udtrykte i efterårets måling*. Nettotallet for ordreindgangen blev på 14 og oversteg forventningerne på 9. En bedring af beskæftigelsen lader fortsat vente på sig (-1), om end den faktiske beskæftigelse ikke udviklede sig så negativt som forventet (-9). Samlet set ender nettotallet for den samlede indikator på 8 og lidt flere virksomheder oplevede altså generelt fremgang i 1. kvartal i forhold til andelen som oplevede tilbagegang.

To af de øvrige underkomponenter i målingen bør også fremhæves. Nettotallet for eksporten på 19 oversteg også forventningerne på 15 og investeringerne viser for første gang i lang tid spæde positive takter med et nettotal på 8 mod forventet -8.

*) Nettotallene angiver forskellen mellem procentandelen af virksomheder, som svarer fremgang og andelen, som svarer tilbagegang; for første kvartal var der altså 11% flere af de adspurgte virksomheder, som oplevede en fremgang sammenlignet med dem som oplevede tilbagegang i produktionen.

Forventningerne til 2. kvartal 2012

I Nordjysk Konjunkturbarometer bliver panelet også spurgt om forventningerne til det kommende kvartal opdelt på produktion, ordreindgang, og beskæftigelse samt salgspriser, resultat, eksport og investeringer. Disse forventninger indeholder interessant fremadrettet information om tilstanden i nordjysk erhvervsliv. Forventningerne til 2. kvartal fremgår af figur 1.

Figur 1: Nettotal. Forventet udvikling 2. kvartal 2012

Af figuren fremgår det, at et flertal af virksomhederne overordnet set forventer fremgang i underkomponenterne, herunder produktion (23), ordreindgang (27) og beskæftigelse (15) som sammen med virksomhedernes resultat (22) danner grundlag for beregningen af den samlede indikator (22).

De små og mellemstore virksomheder har generelt højere forventninger til produktionen og ordreindgangen for 2. kvartal end de store virksomheder. Til gengæld har de store virksomheder større forventninger til beskæftigelsen.

Kommentar fra Institut for Økonomi og Ledelse, Aalborg Universitet

- Aktivitetsniveauet for nordjysk erhvervsliv synes på vej mod mere normale niveauer. Beskæftigelsen befinder sig dog stadig i et dødvande, hvor andelen af adspurgte virksomheder, som har haft beskæftigelsestilbagegang svarer omtrent til andelen af adspurgte virksomheder, som har haft beskæftigelsesfremgang. Der er dog mulighed for en bedring af beskæftigelsen, såfremt virksomhedernes forventning realiseres for 2. kvartal 2012. Et flertal af virksomhederne forventer for 2. kvartal en fremgang i beskæftigelsen, og især de store virksomheder, som for øjeblikket oplever fremgang i produktion, ordreindgang og eksport, kan meget vel blive kilden til en forbedring, siger Jesper Lindgaard Christensen, der forsker i erhvervsudvikling ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet.

Kommentar fra Vækstforum Nordjylland

- Oven på et turbulent 2011, er det meget glædeligt, at virksomhederne atter er blevet mere positive i deres forventninger til fremtiden. Selvom de stadig er tilbageholdne med at udvide medarbejderstaben, krydser jeg fingre for, at virksomhederne i dag er bedre rustet, end vi har set længe. Fra Vækstforums side følger vi hele tiden udviklingen i erhvervslivet tæt. Både på de store linjer i et globalt perspektiv og helt konkret for at følge effekterne af de mange vækstinitiativer, som vi selv er med til at sætte i gang til gavn for de nordjyske virksomheder. Og vi håber, at vi i den kommende tid også vil se det stigende aktivitetsniveau smitte positivt af på den nordjyske beskæftigelse, siger Ulla Astman, formand for Vækstforum Nordjylland og regionsrådsformand i Region Nordjylland.

Konference om konjunkturudviklingen – hvor går Nordjylland hen?

1.juni afholdes en konference om konjunkturbarometeret, de aktuelle konjunkturudviklinger og konjunkturmåling. Der vil bl.a. være indlæg fra tidligere overvismand Torben M. Andersen. Se program og tilmelding på http://www.cru.aau.dk/nyheder-events/vis+nyhed//nordjysk-konjunkturudvikling---hvor-gaar-nordjylland-hen-.cid63513  eller på www.njk.aau.dk

Nordjysk Konjunkturbarometer

Konjunkturbarometeret har de seneste år baseret sig på interviews med 600 nordjyske virksomheder. Konjunkturmålingen er nu overgået til at være kvartalsvis og til at omfatte svar fra rundspørge til et panel på 1000 virksomheder i den private sektor. Det betyder, at barometeret kan måle aktiviteten i hele den private sektor og med en højere frekvens end tidligere. I denne runde indgår svar fra 359 virksomheder. Barometeret er muliggjort gennem finansiering fra det nordjyske Vækstforum, Aalborg Universitet og Spar Nord Fonden. Dataindsamling og bearbejdning foretages af en gruppe forskere på Institut for Økonomi og Ledelse, Aalborg Universitet. www.njk.aau.dk

Kontaktpersoner