Forslag til nyt skolebyggeri belønnes med Samarbejdspris

Camilla Ulfkjær Ammitzbøll og Grith Rasmussen kan ikke bare glæde sig over at være nyuddannede civilingeniører fra Arkitektur og Designs Arkitekturlinje. I deres afgangsprojekt har de lavet et forslag til den nye Aabybro Skole, og samarbejdet med Jammerbugt Kommune og Aabybro Skole om projektet har været så godt, at de to belønnes med Samarbejdsprisen 2012, som skal opmuntre afgangsstuderende til at samarbejde med eksterne partnere.

Lagt online: 29.06.2012

Camilla Ulfkjær Ammitzbøll og Grith Rasmussen får Samarbejdsprisen 2012 fra Institut for Arkitektur & Medieteknologi for deres afgangsprojekt om Aabybro Skole. I tæt samarbejde med Jammerbugt Kommune og Aabybro Skole har de to nyuddannede civilingeniører lavet et forslag til et nyt byggeri på Grøns Mark i Aabybro på cirka 4000 kvadratmeter, der skal huse godt 300 af de ældste elever på Aabybro Skole. Udover æren følger en check på 5000 kroner sponseret af COWI.

- Det har været et rigtigt godt samarbejde, vi har haft med Aabybro Skole og Jammerbugt Kommune. De har fremlagt deres ønsker til byggeriet, og ud fra ønskerne har vi lavet et forslag til det nye byggeri. Vores samarbejdspartnere har taget forslaget meget seriøst og kommenteret på det, hvorefter vi har rettet projektet til efter deres ønsker. Det har været rigtigt godt at samarbejde med ”rigtige” samarbejdspartnere om et projekt, der faktisk skal laves. Det har gjort projektet mere levende og relevant for os, siger en af de to prisvindere, Camilla Ulfkjær Ammitzbøll.

Nyttige erfaringer

Hun glæder sig over, at de med erfaringerne fra projektet er endnu bedre rustet til arbejdslivet efter studiet end de ellers ville have været.

- Det er vi, fordi vi igennem projektet er blevet bedre til at forklare os selv. Når vi som her arbejder sammen med folk, der ikke er vant til at se på plantegninger og snit, stiller det nye krav til vores formidlingsevner. Vi har skullet bruge et mere hverdagsagtigt sprog end vi gør, når vi taler med kollegaer. Vi har været påpasselige med ikke at komme med for megen information ad gangen og har ikke bare vist den ene tegning efter den anden. Her har vi taget en tegning ad gangen og så forklaret færdig om den, inden vi gik videre til den næste, da det ellers ville blive svært overskueligt for vores samarbejdspartnere. Det er en god øvelse, og den erfaring vil vi få god brug for i vores videre forløb i erhvervslivet, siger Camilla Ulfkjær Ammitzbøll.

Optimal placering

Lone Engberg er projekt- og proceskonsulent ved Børne- og Familieforvaltningen ved Jammerbugt Kommune og har arbejdet sammen med pigerne om projektet.

- De har taget projektet meget seriøst og været særdeles lydhøre over for vores ønsker til projektet, som de har indarbejdet i deres spændende forslag, som blev præsenteret for nyligt på styregruppemøde her i kommunen og efterlod et rigtigt godt indtryk. Siden de to gik i gang med projektet, er der ændret en del i præmisserne for byggeriet, så vi vil ikke kunne bruge deres forslag direkte, men der er ingen tvivl om, at vi vil hente inspiration i deres projekt, når arbejdet med det endelig byggeri går i gang, siger Lone Engberg, som tilføjer, at pigernes projekt eksempelvis er en medvirkende årsag til, at skolen måske kommer til at ligge et andet sted på grunden end der oprindeligt var lagt op til.

- Camilla og Grith var, da de gik i gang med projektet, ikke blevet pålagt nogle restriktioner for placeringen, og de havde derfor valgt, hvad de så som den optimale placering. Den placering, som de havde valgt, var imidlertid på en del af grunden, som ikke umiddelbart var planlagt til at blive udlagt til offentligt formål. Deres gode projekt har medvirket til, at kommunalbestyrelsen nu skal diskutere, om det område, som Camilla og Grith valgte, alligevel skal forsøges udlagt til offentligt formål, så skolen kan ligge der, for det er en god placering, siger Lone Engberg.

Tilfredshed på skolen

På Aabybro Skole er der også stor tilfredshed med, at pigerne får prisen.

- Jeg synes, at det er en rigtig god ide, at de får prisen, for de har været rigtigt gode at samarbejde med. De har været åbne og engagerede, de har fundet fine løsninger på alle vore ønsker og lavet en rigtig flot fremlæggelse. De har med andre ord gjort det, de skulle, og jeg vil ønske dem tillykke med prisen og ønske dem al mulig held og lykke på arbejdsmarkedet, lyder det fra skoleleder Søren Dybdal Møller fra Aabybro Skole.

I begrundelsen for, hvorfor Camilla Ulfkjær Ammitzbøll og Grith Rasmussen vinder prisen, skriver lektor og matchmaker Niels Einar Veirum fra AAUs Institut for Arkitektur & Medieteknologi, der står bag prisen.

- Camilla og Grith vinder, fordi de formår at indgå i et respektfuldt og jordnært samarbejde. Deres professionelle kompetencer til at integrere mange forskelligartede krav viser sig i en skoleudbygning, der ser godt ud i omgivelserne, giver plads til skolens pædagogiske ambitioner, og som teknisk set opfylder fremtidens krav til klimarigtigt byggeri.

Camilla Ulfkjær Ammitzbøll og Grith Rasmussen får prisen overrakt i eftermiddag, og prisoverrækkelsen er med til at markere åbningen af årets udstilling af afgangsprojekter, som kan ses fra i dag og juli måned ud i Utzon Center.

Kontakt og yderligere information:

Civilingeniør Camilla Ulfkjær Ammitzbøll, 21 96 45 41

Civilingeniør Grith Rasmussen, 61 16 48 19

Arkitektur & Design uddannelsen. Kontakt vejleder på projektet, lektor Michael Lauring, mlau@create.aau.dk, tlf. 99 40 99 44.

Prisen er sponsoreret af COWI. Kontakt Rasmus Cassøe, tlf. 56 40 76 28

Business Interaction Zquad (BIZ) har taget initiativ til prisen. Kontakt lektor Niels Einar Veirum, nev@create.aau.dk, tlf. 51 88 80 23.