Danfoss Universes formål er at inspirere børn og unge til at beskæftige sig med naturvidenskab og teknologi. Derfor har de to kvindelige afgangsstuderende udtænkt og udviklet en attraktion, hvor gæsten ved at brøle ind i en tragt selv skaber den energi, der skal til for at få lyset tændt i et mørkt rum. Konceptet og en prototype er blevet afprøvet på oplevelsesparkens gæster:
- Vi har igennem inddragelsen af Danfoss Universes gæster oplevet, hvordan vi ved at gøre det til en konkurrence hjælper gæsterne til at overvinde den grænse, det for nogen kan være at råbe. Men samtidig ser vi også tydeligt, at det simpelthen er sjovt at råbe, og gæsterne er gået derfra med et smil på læben. Nogle opdagede endda et råb, de ikke troede, de havde, fortæller Maria Holmegaard, der sammen med Cecilie Kobbelgaard har lanceret forslaget som et afgangsprojekt til topkarakteren 12 fra civilingeniøruddannelsen i industrielt design på Aalborg Universitets Institut for Arkitektur og Medieteknologi.
Ikke hørt før
Gæsten kan i attraktionen med navnet ”Shout Out Light” opleve en direkte feedback, hvor attraktionens indre lyser op, når gæsten råber og skriger. Samtidig kan gæsterne dyste mod hinanden i at producere mest energi.
- Shout Out Light er den første af sin slags i Danmark, og det er første gang, at idéen om at anvende lydbølger til at skabe energi er set brugt på den måde. Vi vil gerne sætte fokus på nye måder at høste energi på. Også gennem ting, der allerede er en del af vores alle sammens liv. Derfor ser vi også en mulighed for, at denne attraktion kan inspirere til anvendelse andre steder end science parker, og at udnyttelsen af lyd til at skabe energi med tiden bliver en helt naturlig del af danskernes hverdag, forklarer Cecilie Kobbelgaard.
Del af større plan
Råbe-attraktionen er tænkt som element i en større udstilling, der handler om ”Smart Living”. ”Smart Living” udstillingen indgår som en del af de fremtidige visioner for udviklingen af Danfoss Universe. Der kommer derfor til at gå en rum tid, før Shout Out Light kan opleves i parken. Men direktøren glæder sig:
- Råbe-attraktionen er en sjov og nytænkende attraktion, som lever helt op til vores vision om at pirre gæsternes nysgerrighed. Vi ved, at vi lærer bedst ved at bruge hovedet og kroppen i en skøn forening – læring skal gerne være sjovt og overraskende, og det er denne nye råbe-attraktion, forklarer Pia Bech Mathiesen, administrerende direktør i Danfoss Universe.
Yderligere oplysninger:
• Cecilie Kobbelgaard, Cand. Polyt i industriel design, tlf. 4053 7939, ceciliekobbelgaard@hotmail.com
• Maria Holmegaard, Cand. Polyt i industriel design, tlf. 4258 2204, maria.holmegaard@gmail.com
• Pia Bech Mathiesen, adm.direktør, Danfoss Universe, tlf. 7488 9513, pbm@danfossuniverse.com
Fakta - sådan fungerer råbe-attraktionen:
Den nye attraktion genererer energi ud fra gæstens egen lyd. Attraktionen består af to kabiner, hvor en gæst kan træde ind for at interagere. Energien skabes ved hjælp af såkaldt piezofilm, der fra lydbølgernes tryk danner elektriske spændinger. Spændingerne er resultatet af en ladningsforskydning i filmens opbygning af krystalgitre, som ophobes i de omkringliggende elektroder.
Energien udnyttes til at skabe lys i den kabine, gæsten står i. Lyset afhænger af gæstens råb, som gennem en tragt rettes mod piezofilmen. Det bevirker samtidig, at gæsten, når denne ikke interagerer, kan stå usynlig inde i attraktionen og se ud på de andre gæster, der bevæger sig omkring attraktionen. Disse kan omvendt se ind på gæsten, når vedkommende begynder at råbe.