Hjælp til smertepatienter belønnes med pris til forsker

Professor Lars Arendt-Nielsen fra Aalborg Universitet får dette års Lions Pris på 250.000 kroner som anerkendelse for mange års utrættelig indsats til gavn for kroniske smertepatienter. Pengene skal bruges på smertemålingsudstyr til et forskningsprojekt på tre nordjyske sygehuse, der kortlægger slidgigts indvirkning på smertesystemet.

Lagt online: 16.06.2012

54-årige Lars Arendt-Nielsen er leder af Center for Sanse-Motorisk Interaktion. I den position har han ifølge motivationen, som ledsager Lions Prisen, været med til at sikre Danmark en førende international position inden for smerteforskningen.

Smerteforskningsgruppen bliver rost for at være blandt verdens største og mest produktive med veludbyggede kontakter til andre forskere, laboratorier og hospitaler i resten af verden. Det øger både den generelle globale viden og den konkrete behandling af danske smertepatienter.

Lars Arendt-Nielsen har via indflydelsesrige internationale poster været med til at skabe øget fokus på smertepatienters vilkår. I Danmark har han gennem det politiske og administrative system fået etableret nationale handlingsprogrammer, så behandlingen af smertepatienter kan blive mere optimal, hedder det i begrundelsen for prisoverrækkelsen, som blev foretaget af Hans Kongelige Højhed Prins Henrik.

Millioner lider

Lions understreger i forbindelse med pristildelingen, at smerter er et stort klinisk problem, som påvirker og invaliderer millioner af mennesker verden over. Skønsmæssigt lider hver femte i den danske befolkning af kroniske smerter, men mange kan ikke behandles tilstrækkeligt på grund af mangel på viden om smertesystemets funktion.

- Derfor er fortsat støtte til smerteforskningen nødvendig for at opnå ny erkendelse og dermed bedre smertebehandling, hedder det i motiveringen fra Lions, som altså sætter handling bag ordene med den økonomiske støtte til Lars Arendt-Nielsen.

Nye målemetoder

Aalborg-professoren og kollegerne har bidraget til at bryde med den traditionelle smerteforskning, som var begrænset til simple kliniske studier, hvor patienter på en skala fra 1 til 10 vurderede smerterne. Det gav ikke mulighed for nøjere at undersøge de mekanismer, der ligger til grund for smerten. Udviklingen af nye og mere følsomme smertemålingsmetoder har banet vej for mere præcis viden om de mekanismer, der er involveret i en given smertetilstand. Ud fra den information kan man diagnosticere smerten og iværksætte en bedre behandling.

Mistænkeliggørelse

Lars Arendt-Nielsen får også anerkendende ord for at have bekæmpet mistænkeliggørelsen af smertepatienter:

”Mange smertepatienter er gennem årene blevet mistænkeliggjort, idet smerter var en subjektiv oplevelse, der ikke kunne måles. De smertemålingsmetoder, der er udviklet, har medført at mange smertepatienter i dag har opnået anerkendelse af deres smerter. Lars Arendt-Nielsen har gjort en særlig indsats for disse patienter og påvist, at netop deres smertesystem er ændret og overfølsomt, så en lille smerte opleves som meget voldsom. Det drejer sig eksempelvis om kvinder med uforklarlige kroniske underlivssmerter, kroniske nakke- og skuldersmerter (f.eks. piskesmæld), kroniske muskelsmerter (f.eks. fibromyalgi, arbejdsrelaterede smerter, ondt i ryggen, slidgigt), kroniske ansigtssmerter (spændingshovedpine, migræne, muskelsmerter) eller smerter efter hjerneblødning”, hedder det i Lions begrundelse.

Også Julemærkefonden får del i årets Lions Pris. Læs mere på Kongehusets hjemmeside og hos Lions Danmark.

Yderligere oplysninger: