Intelligente højtalere skal give bedre lydoplevelser

God lyd uanset hvor i rummet man befinder sig. Det er målet for et nyt forskningssamarbejde mellem Aalborg Universitet og Bang & Olufsen. Projektet skal gøre højtalere i stand til automatisk at tilpasse sig de akustiske omgivelser, så der skabes gode lydzoner i en ønsket lytteposition uafhængigt af højtalernes placering.

Lagt online: 13.06.2012

Når højtalere gengiver tale eller musik hjemme i stuen, vil lydoplevelsen blive påvirket af dagligstuens indretning og interiør, samt af hvor lytteren er placeret i forhold til højtalerne. Hvis man vil have den bedste lydoplevelse, kræver det typisk, at man placerer højtalerne og sig selv på en helt særlig måde i forhold til hinanden. Et typisk eksempel er en surround sound opstilling, hvor højtalerne er placeret på en bestemt måde rundt om lytteren. Men ofte tillader dagligstuens geometri og interiør ikke den helt rigtige placering af højtalerne, og hvad gør man så, hvis man gerne vil have en god lytteoplevelse både i sofaen og ved spisebordet?

Ved hjælp af avanceret signalbehandling vil erhvervspostdoc og civilingeniør Jesper Kjær Nielsen i de næste tre år forsøge at få højtalere til skabe gode lydoplevelser i den ønskede lytteposition uanset højtalernes placering. Dette gøres ved hjælp af de ”rigtige” højtalere, der skal skabe såkaldte virtuelle højtalere, som kan bruges til at skabe gode lydzoner, som lytteren selv kan placere og flytte uden at skulle flytte de ”rigtige” højtalere.

- Jeg har tit selv været træt af, at min lydoplevelse forringes væsentligt, hvis jeg ikke indretter min stue efter det og sidder det rigtige sted og lytter – og jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, der har det på den måde, fortæller Jesper Kjær Nielsen.

Støtte fra Højteknologifonden

Projektet, som er støttet af Højteknologifonden, er et samarbejde mellem Aalborg Universitet og Bang & Olufsen. Virksomheden har store forventninger til det treårige projekt:

- Det vil kunne løfte kvaliteten af lydgengivelsen yderligere både for vores traditionelle højtalersystemer, men også for vores højtalersystemer til biler, fortæller Senior Manager, Acoustic Research & Solutions, Jan Abildgaard Pedersen, der er Jesper Kjær Nielsens mentor på Bang & Olufsen. Han tilføjer:  - Desuden har vi i Bang & Olufsen rigtigt gode erfaringer med at samarbejde med Aalborg Universitet, der har nogle helt unikke kompetencer inden for audio signalbehandling.

Det samlede budget for projektet er 2,7 millioner kroner, og heraf bidrager Højteknologifonden med 1,4 millioner kroner.

Kontaktoplysninger:

• Jesper Kjær Nielsen, erhvervspostdoc, Aalborg Universitet, mobil 4116 1787