International hæder til AAU-forskere

Med en top tre placering blandt 500 indsendte artikler til særdeles prestigefyldt konference i USA viser Aalborg Universitets energiforskere endnu engang, at de er blandt verdens absolut bedste.

Lagt online: 01.05.2012

Konferencen IEEE ECCE i USA er den mest prestigefyldte inden for elektrisk energiomformning, herunder effektelektronik og vindmøller, og her blev det i konkurrence med 500 andre indsendte artikler til pris og en top tre placering til AAU-forskerne Ke Ma og Frede Blaabjerg. Det flotte resultat opnåede de for en artikel om, hvordan man styrer en vindmølle intelligent, når nettet er lidt ustabilt – det er en afgørende faktor for at kunne håndtere store mængder vindenergi i et el-net. Konkret handler det om at styre temperaturen i styrings-elektronikken, så den ikke stiger og varierer for meget i fremtidens 10 MegaWatt vindmøller når el-nettet flukturerer. Ved at holde temperaturen nede kan levetiden på elektronikken og dermed vindmøllen stadig være lang – selv hvis disse situationer opstår.

Arbejdet er udført af ph.d.-studerende Ke Ma og professor Frede Blaabjerg – begge Institut for Energiteknik – Aalborg Universitet, samt professor Marco Liserre, Bari Universitet, Italien, og resultaterne i artiklen er nogle af de første resultater fra AAUs nye Center for Reliable Power Electronics (CORPE), som er støttet af Det Strategiske Forskningsråd.

Frede Blaabjerg, som er leder af CORPE, glæder sig over anerkendelsen.

- Det er meget stort, det her. IEEE ECCE-konferencen er den konference, som alle inden for faget stiler efter. Rigtigt mange artikler bliver afvist, og kvaliteten blandt de artikler, der kommer med, er utrolig høj. Alene det at komme med på konferencen sikrer høj faglig anerkendelse, og når vi så endda ender i top tre blandt cirka 500 indsendte artikler, så er det jo helt fantastisk, siger Frede Blaabjerg.

Yderligere information om forfatterne:

Ke Ma begyndte på sit ph.d.-studie for knap to år siden ved Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet, hvor han arbejder med projektet ”Power Electronics Conversion System for 10 MW Wind Turbines”. Han er blandt andet finansieret af Chinese Scholarship Programme og har sin kandidat-grad fra Zhejiang University og modtog også en pris sidste år for sin forskning.

Professor Frede Blaabjerg er ansat ved Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet og arbejder generelt indenfor effektelektronik, som anvendes i mange former for energiomsættende processer og har modtaget adskillige priser for sin forskning. Han sidder også i Højteknologifondens bestyrelse.