Kommunikation i top 200

En international rangliste placerer kommunikations- og medieuddannelsen på Aalborg Universitet blandt verdens 200 bedste. Det er resultatet af en årelang og målrettet indsats – ikke kun på Humaniora, men generelt på AAU.

Lagt online: 05.07.2012

Det internationale uddannelses- og karrierenetværk, Qacquarelli Symonds Ltd., placerer endnu engang Aalborg Universitet blandt verdens bedste. Det sker denne gang inden for kategorien Communication & Media Studies, hvor AAU opnår en 151. plads på den årlige rangliste QS World University Rankings, der udarbejdes på baggrund af data fra verdens ca. 17.000 universiteter.

- Det er da en fin fjer at få i hatten, og den er vi glade for, udtaler prodekan Jørgen Stigel fra Det Humanistiske Fakultet og fortsætter:
- På Humaniora har vi gennem mange år satset på kommunikations- og medieområdet, og det er efterhånden blevet et af de helt store områder uddannelses- og forskningsmæssigt - ikke blot inden for Det Humanistiske Fakultet, men også relativt på AAU.

Omverdenen har fokus på Humaniora
Den netop offentliggjorte liste bygger på tre kriterier i sin bedømmelse af kommunikations- og medieuddannelser på verdens universiteter: Hvilket omdømme universitetet har blandt eksterne forskere, hvilket omdømme universitetet har blandt arbejdsgivere, og hvor ofte universitetets forskere citeres i videnskabelige tidsskrifter. Særligt i forbindelse med den sidstnævnte kategori scorer Aalborg Universitet højt.

- Vi har hele vejen igennem været i tæt kontakt med arbejdsgivere og erhvervsliv. Det er derfor specielt glædeligt, at omdømmet i denne sammenhæng ligger højt og jo heller ikke så ringe, at der også internationalt og i den akademiske verden er god bevågenhed om, hvad vi kan her på Humaniora. Det er helt tydeligt, at omverdenen bruger os. Det er det høje tal på citationer også en klar indikator på. Og i det hele taget falder det fint i tråd med vores grundlæggende værdier, nemlig at være nyttige, at samarbejde og bryde grænser og samtidig gøre det med en grad af virtuositet, der ikke blot kan gøre os selv, men også den verden, som vi er til for, glade, understreger Jørgen Stigel.

Fakta:
- QS World University Rankings udarbejdes af det internationale uddannelses- og karrierenetværk Qacquarelli Symonds Ltd, som har kontorer i London, Paris, Singapore, Stuttgart, Boston, Johannesburg, Shanghai, Sydney og Washington DC.
- Ranglisten måler på omdømme blandt forskere og arbejdsgivere samt antal citationer.
- I den aktuelle undersøgelse vægtes omdømme blandt forskere med 50 %, blandt arbejdsgivere med 40 % og citationer med 10 %.

Se den aktuelle rangliste
Læs mere om internationale ranglister

For yderligere information kontakt:
Prodekan Jørgen Stigel på 22 80 64 06 eller stigel@hum.aau.dk
Generel information om ranking Birte Hornemann på 21 17 13 19.