Lettere racerbil klar til væddeløb i England

Lettere materialer og elektronisk indsamling af alle data om kørslen er et par af nyskabelserne, når studerende fra Aalborg Universitet de kommende dage sender deres fuldblods racerbil i konkurrence på den berømte Silverstone-bane i England.

Lagt online: 11.07.2012

Racerholdet Unicorn, der består af studerende på Aalborg Universitet, har i fællesskab designet og bygget den forbedrede bil med navnet G5. Bilen er konstrueret til at konkurrere i Formula Student klassen for små hurtige racerbiler med benzinmotor. Med 110 deltagende hold bliver der skarp konkurrence om pladserne, når det går løs i England fra torsdag til søndag.

Det er femte gang, Aalborg Universitet deltager, og holdet har arbejdet på den nye bil i over to år.

- Vi er meget spændte på at komme af sted og se resultatet af vores arbejde. Det har været meget lærerigt og spændende at samarbejde om et så kompliceret projekt med fart på, fortæller én af de studerende, Christian Merrild.

Ambition: At gennemføre

I forhold til præstationerne på banen har Christian Merrild og studiekammeraterne en klar ambition:

- Den er at gennemføre. Mange af bilerne udgår faktisk undervejs, så alene det at komme i mål er en bedrift, forklarer han.

Konkurrencen er ikke bare et racerløb. Det er også en ingeniør-dyst, hvor design, forretningsplan, brændstoføkonomi og køreegenskaber vurderes. G5-bilen vejer 210 kg, og med en kraftig Honda 600 cm3 motor kan den accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på cirka fire sekunder. Imens sender den konstant data, så bilens tilstand hele tiden overvåges.

Den nye bil rummer mange nye komponenter, og den er hele 30 kg lettere end den tidligere version. Vægtreduktionen er blandt andet opnået ved at erstatte stål med kulfiber.

Yderligere oplysninger:

• Konkurrencens officielle hjemmeside
  • Holdleder Lennart Hansen, mobil +45 2285 8589
  • Holdmedlem Christian Merrild, mobil +45 4070 3426
  • Holdets vejleder, lektor Jørgen Kepler, Institut for Mekanik og Produktion, tlf. +45 9940 9302