At resultaterne af studerendes arbejde kan bruges i virkeligheden er bestemt ikke usædvanligt, for den tætte kobling mellem teori og praksis er netop et af kendetegnene ved undervisningen på Aalborg Universitet. Alligevel er der noget særligt ved det projekt, som en gruppe studerende på Aalborg Universitets Elektronik og It-uddannelse har lavet for Center for Døvblindhed og Høretab (tidligere Aalborgskolen). De studerende lavede nemlig projektet allerede på 1. semester af deres uddannelse, og det er meget sjældent, at et 1. semester projekt resulterer i et færdigt og funktionelt produkt, men det har det gjort denne gang, og det betyder, at eleverne på CDH nu har fået et godt redskab til at styrke deres færdigheder.
Gruppen med Morten Rosenkilde Lindberg, Michael Nauheimer, Kim Hylling Sørensen, Simon Thorsteinsson, Simon Verner Østergaard og Casper Holst Laustsen tog imod udfordringen fra CDH om at lave en ”CDH-væg”. CDH-væggen består af 24 lysfelter med indbyggede kontakter, som eleverne skal trykke på, når de lyser, og som dermed stimulerer CDH-eleverne fysisk og mentalt, og da projektperioden udløb, var gruppen klar med en model af væggen. Men én ting er en model, en anden ting er en fuldt udbygget version af væggen, som eleverne kan bruge i hverdagen. Derfor forhørte CDH, om gruppen var interesseret i at lave en fuldt udbygget udgave af væggen.
Det sagde gruppen ja til, selv om projektperioden egentligt var slut. I stedet brugte de en måned af deres sommerferie på at gøre modellen mere brugervenlig og på at lave elektroniske løsninger i fuld størrelse.
- Det var spændende, men jeg havde ikke sagt ja til at gøre det, hvis det ikke var fordi, at produktet skulle bruges til noget i virkeligheden. Nu vidste vi, at nogle børn ville få stor glæde af vores arbejde, og det gjorde, at vi arbejdede videre, selv om man af og til havde lyst til at droppe det hele, når der var noget, der drillede, siger 22-årige Kim Hylling Sørensen.
Da arbejdet var gjort færdigt, og væggen blev præsenteret for CDH-eleverne og deres forældre og bedsteforældre, blev gruppen belønnet for det hårde arbejde i sommerferien.
- Det var helt fantastisk at se, at børnene var så utroligt glade for at bruge noget, som vi havde lavet. De ville ikke bare prøve væggen én gang. Når de havde prøvet væggen, stillede de sig om bag i køen for at prøve igen, og mange af forældrene skulle også hen og prøve, og der var masser af ros til os fra både bedsteforældre og forældre, siger 21-årige Casper Holst Laustsen.
Og gruppen samarbejder meget gerne med en virksomhed eller en organisation en anden gang.
- Frem for at ”lege”, at et projekt skal bruges i virkeligheden, så er det bare meget mere motiverende, når vi laver noget, der SKAL bruges i virkeligheden. Det er også den bedste øvelse, for når vi er færdigudannede, kommer vi jo også til at lave ting, der skal bruges i den virkelige verden, siger Michael Nauheimer.
Se demonstrationsvideo (tavlen er udstyret med mange programmer, mange kører markant langsommere end på videoen)
For yderligere information:
Kim Hylling Sørensen, 29 93 34 46
Casper Holst Laustsen, 60 65 92 30
Michael Nauheimer, 28 40 95 05
Ole Kiel Jensen, vejleder, AAU, 99 40 86 63 eller mobil 23 11 78 15