Lusede studerende bag hektisk karnevalsdebut

Karnevalsvognen forestiller en hovedbund, og de studerende bliver klædt ud som lus, når Aalborg Universitet i weekenden for første gang er med som officiel deltager ved Nordeuropas største karneval i Aalborg. Forud er gået et kapløb med tiden for at omsætte en gruppe studerendes prisbelønnede designforslag til virkelighed.

Lagt online: 24.05.2012

- Det har været sjovt men også meget hektisk her til sidst, fortæller medicinstuderende Mathias Leth, som sammen med fire studiekammerater løb med æren og ansvaret, da de tilbage i februar leverede det vindende designforslag på en workshop arrangeret af Aalborg Universitet, Studentersamfundet og Karneval i Aalborg (se video fra Camp Carnival).

Siden har vinderne og deres hjælpere haft travlt med at realisere den originale idé, som tager temaet for årets karneval ”Verden på hovedet” helt bogstaveligt. I stedet for at tænke i paradokser, som temaet også lægger op til, har de udformet AAUs vogn til karnevalsparaden som en hovedbund med en verden af kryb. De møder op i effektfulde lusekostumer, og deres vogn er møjsommeligt dekoreret med hårstrå i overstørrelse. Men det har været en kamp at nå at blive færdig, fordi de studerende samtidig har haft travlt med en projektopgave på deres studie.

- Vi er ikke håndværkere, og vi har ikke prøvet at lave sådan noget før. Så vi har været nødt til at prioritere og lade være med at vælge alle de svære løsninger, når vi skulle føre vores idéer ud i livet. Heldigvis har vi fået god hjælp til at opbygge og male vognen. Ellers ville vi ikke have nået det, og vi kunne heller ikke have fået så flot et færdigt resultat, som vi nu ender med, siger Mathias Leth, der lover at han kommer til at se ”knaldhamrende godt ud” i lusekostumet på lørdag.

Trods udfordringerne undervejs med at nå det hele tøver han ikke med at tilskynde andre studerende til at koble sig på Camp Carnival projektet i fremtiden, hvor det efter planen bliver en fast tilbagevendende begivenhed.

- Det har været en god oplevelse, og det har også været et lille skridt på vejen til at bringe danske og udenlandske studerende tættere sammen, så jeg synes helt sikkert, at det bør fortsætte. Mit råd til andre studerende er, at de skal tage og være med. Rådet til universitetet må være, at de skal sørge for at give de studerende et realistisk bud på, hvor lang tid de kommer til at bruge på det, for det tager tid, siger Mathias Leth.

Studierne kommer først

Det gode råd bliver taget til efterretning af projektleder Birgitte Bisgaard Nielsen fra AAU, som også i premiereudgaven måtte hente håndværkere ind til at hjælpe de studerende med nogle af de mere tidstunge opgaver:

- Udgangspunktet har været, at det skulle være for alle studerende uanset faglig baggrund, så derfor var vi forberedte på, at der skulle hyres eksterne kræfter ind. Det har vist sig at være en rigtig god ide.

Næste år vil der også blive gjort en ekstra indsats for at involvere endnu flere studerende i opgaven, så det bliver mere overkommeligt for den enkelte:

- Udfordringen har været at få engageret de studerende, uden at det går ud over deres studier. Vi vil prøve at se, om vi kan aktivere flere af deltagerne fra den indledende workshop og konkurrence, så de efterfølgende også deltager i processen med at bygge vognen og udvikle kostumerne. På workshoppen var der en rigtig god stemning med stort engagement og lyst til at være med. Den energi skal vi være endnu bedre til at få brugt til næste år, siger Birgitte Bisgaard Nielsen.

Yderligere oplysninger:

• De medicinstuderende karnevalslus: Mathias Leth (mobil 2815 4256), Christian Brøgger Stolberg, (mobil 2486 9836), Laura Fuglsang Bech (tlf. 9815 9339), Louis Nygaard Pedersen (mobil 4085 4725), Daniel Vestergaard (mobil 6018 4178).
• Camp Carnival projektleder Birgitte Bisgaard Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2398 6683.
• Journalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.