Manden bag det Entreprenante Universitet besøger Aalborg Universitet

I Nordjylland arbejder universitet, erhvervslivet og det offentlige allerede tæt sammen, men man kan altid blive bedre. Derfor får Aalborg Universitet nu besøg af Stanford-professoren, som er ophavsmand til ideen om samarbejde mellem universitet, erhvervsliv og det offentlige som vejen til vækst.

Lagt online: 21.09.2012

Det er ikke en Hr.-hvem-som-helst, der mandag d. 24. september gæster Aalborg Universitet, men derimod en af de helt store. Faktisk svarer det til, at FC Barcelonas Lionel Messi besøger den lokale fodboldklub, når Stanford-professor Henry Etzkowitz besøger Aalborg Universitet.

- Etzkowitz er manden, der står bag Triple Helix-modellen og begrebet om det Entreprenante Universitet, som handler om, at samarbejde mellem universitet, erhvervsliv og offentlige myndigheder er vejen til innovation og dermed vækst og arbejdspladser. Det praktiserer vi allerede i stor grad i Nordjylland, men som vidensinstitution kan vi selvfølgelig også lære nyt, så derfor ser vi meget frem til at høre Etzkowitzs foredrag og lytte til hans anbefalinger i den efterfølgende paneldebat med regionens erhvervsfremmeaktører, siger fakultetsdirektør på Aalborg Universitet, Niels Maarbjerg Olesen.

Henry Etzkowitz er præsident for Triple Helix Association, og inden han blev professor på Stanford University i USA, var han formand for Management of Innovation, Creativity and Enterprise ved Newcastle University Business School i England, så det er en mand, der har beskæftiget sig med samarbejde som vej til vækst i mange år, der besøger universitet.

- Vigtigheden af at skabe innovation gennem samarbejde mellem universitet, erhvervsliv og det offentlige bliver ikke mindre fremover, snarere tværtimod. Krisen og den globale konkurrence gør, at vi skal tænke nyt for at skabe nye danske arbejdspladser og for at bevare dem, vi allerede har, og jeg er overbevist om, at Henry Etzkowitz vil kunne inspirere os yderligere, så vi kan få endnu flere og endnu stærkere samarbejder mellem universitet, erhvervsliv og det offentlige, siger Niels Maarbjerg Olesen.

Arrangementet foregår i Auditoriet, Niels Jernes Vej 14, Aalborg Øst.

For yderligere information/kontakt:

Fakultetsdirektør Niels Maarbjerg Olesen, Aalborg Universitet, 40 85 85 22, nmo@adm.aau.dk

Program:
09.00-12.00 Introduction to Aalborg University’s way of bridging the knowledge gap between University and Industry
12.00-13.00 Lunch
13.00-13.45 Triple Helix. Presentation by Henry Etzkowitz
13.45-14.00 Break
14.00-14.45 The Entrepreneurial University. Presentation by Henry Etzkowitz
14.45-15.00 Coffee and fruit
15.00-16.00 Aalborg University as an entrepreneurial University? Panel debate with Henry Etzkowitz and representatives from University, local and regional Governments and business.
18.00-20.00 Official dinner.