Millionbevilling til professorat i kulturpsykologi

Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet har netop modtaget 20 mio. kr. i støtte til et professorat i kulturpsykologi. Målet er, at Aalborg Universitet på sigt bliver et internationalt videncenter på området.

Lagt online: 18.06.2012

Aalborg Universitet har netop modtaget 20 mio. kr. i støtte fra Danmarks Grundforskningsfond til etableringen af et femårigt Niels Bohr-professorat på Institut for Kommunikation og Psykologi under Det Humanistiske Fakultet. I den forbindelse knyttes den internationalt kendte forsker, estiskfødte Jaan Valsiner, som er professor på Clark University i Worchester i USA, til Aalborg Universitet.

Jaan Valsiner har vakt international opmærksomhed med sin banebrydende forskning inden for kulturpsykologi og hans indsats for at skabe fornyet interesse om emnet. Han er således forfatter til de to vigtigste bøger på området The Cambridge Handbook of Sociocultureal Psychology og The Oxford Handbook of Culture and Psychology. Derudover har hans innovative tilgang til teori og researchstrategier skabt en helt ny udvikling af kulturpsykologien.

På Aalborg Universitet kommer Jaan Valsiner de næste fem år til at beskæftige sig med kulturpsykologi inden for tre områder: immigration, byliv og kreativ innovation. Det kommer til at udmønte sig i tre konkrete projekter omkring de udfordringer, som immigrantbørn møder i deres dagligdagsliv, byliv, og hvordan det påvirker os, og hvordan vi mennesker forholder os til nye oplevelser, mål og ideer.

I forbindelse med professoratet bliver der også oprettet både et kandidat- og et ph.d.-program inden for kulturpsykologi, for målet er at gøre Aalborg Universitet til et internationalt videncenter. At Danmarks Grundforskningsfond har valgt at honorere det foreløbige arbejde har derfor også vakt stor begejstring. Ikke mindst i forskningsgruppen for kvalitative studier på Institut for Kommunikation og Psykologi, som Jaan Valsiner tilknyttes.

- Jaan vil med sin erfaring, sit internationale netværk og sin unikke forskningsprofil bidrage væsentligt til den yderligere udvikling af vores forskning i gruppen, understreger professor Lene Tanggaard.

For yderligere information kontakt:
Professor Lene Tanggaard på 40 78 12 00
Journalist Susanne H. Knudsen på 29 60 98 72

Fakta:
- Danmarks Grundforskningsinstitut har bevilget støtte til oprettelsen af i alt seks Niels Bohr-professorater
- Aalborg Universitet har modtaget ét af de seks professorater
- Med Niels Bohr-professoratet til Jaan Vilsiner følger 20 mio. kr.
- Læs mere om Danmarks Grundforskningsfond på www.dg.dk