Muslinger som børnemad

Italienske gastronomer har medvirket i et nordjysk forskningsforsøg, der skulle omskabe muslinger til en børnevenlig fødevare – FOOD+DESIGN har nu etableret tætte bånd til University of Gastronomic Sciences i Italien.

Lagt online: 25.06.2012

Center for Food Science, Design & Experience (FOOD+DESIGN) ved Institut for Byggeri & Anlæg har etableret tæt forbindelse til University of Gastronomic Sciences i den norditalienske by Bra. Universitetet er den verdensomspændende Slow Food-organisations private uddannelses- og forskningsinstitution.

Der uddannes både på bachelor og masterniveau. Center for Food Science, Design & Experience etablerede blandt andet forbindelse ved at være drivkraften i oprettelsen af en lokalafdeling af Slow Food i Aalborg. University of Gastronomic Sciences har talrige studierejser i løbet af året og det var én af disse som for nylig gik til Danmark, nærmere bestemt Nordjylland og København. Fokus var kastet på Danmark som den fremmeste repræsentant for det såkaldt Nye Nordiske Køkken (New Nordic Cuisine) med verdens bedste restaurant, NOMA, i spidsen. FOOD+DESIGN havde sammensat den nordjyske del af visitten, hvor de gastronomistuderende blandt andet blev inddraget i et udviklings- og forskningsprojekt, der sigter på at øge danskernes lyst til og indtag af fisk- og skaldyr, specielt i det populære take-away-segment.

Målet med workshoppen hvor FOOD+DESIGN og de gastronomistuderende samarbejdede, bestod i at skabe et mere børnevenligt indtryk af muslinger som fødevare, og ”censorerne” var en gruppe 4-5 årige børn fra børnehaven Møllehaven i Hjørring. De fik nemlig lov både at smage og opleve de fantasirige og farverige præsentationer, som de studerende forud havde arbejdet det meste af dagen med at skabe.

”Nu smager de bedre. De ligner ikke snotklatter mere,” lød det eksempelvis fra 5-årige Jonas Kjær, der virkede noget mere positiv, end da han en uges tid forinden blev præsenteret for ”almindelige” dampede muslinger som reference-oplevelse. Men denne gang havde han også fået lov til at krybe ind i en til lejligheden etableret muslingeskals-lignende papkassehule sammen med den jævnaldrende børnehavekammerat Freja Jensen for at fortære de flot anrettede muslinger og i særdeleshed de lækre grønærter og gulerodsstykker, som muslingerne i denne del af eksperimentet var anrettet med.

Også phd’eren med ansvar for eksperimentets gennemførelse, Hafdis Sunna Hermannsdottir, fra Aalborg Universitet var ganske fornøjet med resultatet af anstrengelserne, og det engagement som de internationale studerende og aalborgensere sammen havde lagt i opgaven. Den bestod som nævnt ikke alene i at gøre smagen men også den samlede indtryk af muslingerne mere børnevenligt, som et illustrativt eksempel for, hvad vi måske kan gøre ved alle de gode kvalitetsfødevarer, som børn sædvanligvis nægter at røre. Det skete gruppevis med en imponerende variation af flotte interimistiske dekorationer, sjove muslingehistorier og fantasirigt pyntede serveringer med muslinger anrettet i mønstre som blomster, sommerfugle o.s.v.. Ligesom nogle af gourmeterne eksempelvis havde designet vikingehjelme for at forklare børnene at muslinger er noget, som danskerne altid har spist. På forhånd var det aftalt, at der kun måtte bruges smagssammensætninger fra det nordiske køkken.

Udvekslingsaftaler

Direkte afledt af besøget og de studerendes aktive deltagelse i det nordjyske projekt, blev der truffet aftale om genbesøg med undervisning. Food+Design sender i løbet af efteråret og foråret flere phd-studerende til Italien for at give gæsteundervisning i centerets fagligheder som rumdesigns betydning for fødeindtagelse, anvendelse af designmetodik til produktudvikling og innovative fødevareløsninger indenfor sygehussektoren.

Til gavn for fødevareindustri

Hovedansvarlig hos Aalborg Universitet for det italienske universitetsbesøg er centerleder Anna Marie Fisker, der også er dansk repræsentant i den internationale Slow Food bevægelse, der udgår fra universitetet i Bra.

”Vi er utroligt stolte af at være det universitet i Danmark der først lægger værtskab til en udveksling. Udover selvfølgelig at give folkene fra Italien en mindeværdig og brugbar nordjysk oplevelse håber vi også derigennem at kunne skabe et endnu bedre samarbejde med universitetet i Bra til fordel for vores eget center og på længere sigt for hele den nordjyske fødevareindustri,” forklarer hun.

For yderligere oplysning, kontakt:

Centerleder Anna Marie Fisker, tlf.: 99 40 99 11 eller email: fisker@civil.aau.dk , eller
Projektkoordinator René Langdahl Jørgensen, tlf. 99 40 71 77 eller email: rj@civil.aau.dk

Eller læs mere på www.foodplusdesign.dk