Nye politiske udfordringer på teleområdet

25 år efter at liberaliseringen af telemarkedet for alvor tog fart i Europa, kan forbrugerne glæde sig over skærpet national konkurrence og et væld af tjenester. Men nye selskaber og udfordringer kræver politikernes kritiske opmærksomhed fremover, konkluderer dansk teleforsker forud for international konference.

Lagt online: 15.03.2012

Formålet med Telecom Reform Conference i København den 22. marts er at gøre status over de reformer på teleområdet, som i EU-sammenhæng begyndte at slå igennem fra 1987 og frem. Konklusionerne skal blandt andet bruges til at rådgive beslutningstagerne om behovet for nye tiltag, forklarer professor og medarrangør Anders Henten fra Center for Communication, Media and Information Technologies (CMI) ved Aalborg Universitet København:

- Vi vil se på, hvor langt vi er kommet, og hvad mere der skal gøres for at realisere de tanker, der oprindelig var omkring liberaliseringen af teleområdet i Europa. Der har været mindre fokus på teleområdet i en periode, men netop derfor er der god grund til at gøre status over, hvor langt vi er nået, og hvad der mangler, siger Anders Henten.

En af hans konklusioner er, at det trods et kvart århundredes liberalisering ikke som forventet er lykkedes at skabe et bredt europæisk marked for telefoni.

- Det var ellers det oprindelige mål, men det har vist sig at være meget vanskeligt at nedbryde de nationale skel. Det er sket på udstyrsområdet og i et vist omfang også på indholdsmarkedet, men på telefonimarkedet er det stadig nationale selskaber, som opererer i de enkelte stater, konstaterer Anders Henten.

Google og Apple ændrer alt

Et blik på annoncerne i en vilkårlig avis eller en gennemsnitlig tv-reklameblok vil forvisse de fleste om, at der konkurreres på livet løs på det danske telemarked, og at det både sker på pris og på tjenester. Men Anders Henten opfordrer alligevel beslutningstagere og politikere på europæisk plan til at være vågne og parate til at gribe ind:

- Der er stadig et stærkt behov for at begrænse den markedsdominans, der er i markederne i dag. Den liberaliseringsproces, vi har set på telemarkederne, har ganske vist resulteret i masser af konkurrence i de enkelte lande. Men vi ser samtidig en konsolidering af selskaber med meget stærk markedsposition, så der skal man være opmærksom på fortsat at sikre konkurrencen, understreger Anders Henten.

Han forudser desuden radikale forandringer, i takt med at indholdsfokuserede selskaber som Google og Apple får større indflydelse.

- Hvor det hidtil har været teleselskaberne, der har domineret telemarkedet, mens nogle andre har leveret indhold oven på, er det meget sandsynligt, at den situation vil være helt anderledes om nogle år, og at det simpelthen er andre typer selskaber, som vil dominere. Derfor skal man være meget opmærksom på, hvordan de nye selskaber påvirker værdikæden, og hvordan man skal forholde sig til dem. Det bliver en helt ny markedssituation, hvor dét, som vi tidligere har kaldt telemarkedet, i virkeligheden snarere skal kaldes kommunikationsmarkedet, siger Anders Henten.

Yderligere oplysninger:

Telecom Reform Conference i København den 22. marts bliver arrangeret af Center for Communication, Media and Information Technologies (CMI) ved AAU Cph og Teleteknisk Selskab i samarbejde med den danske gren af den internationale ingeniørsammenslutning IEEE og det internationale telekommunikations-tidskrift Info.
• Professor Anders Henten, Institut for Planlægning, AAU Cph, tlf. 9940 2512, mobil 2613 4089.
• Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.