Nyuddannede akademikere kommer i arbejde med hjælp fra AAUs karrierecenter

Nyuddannede kandidater oplever generelt, at de ikke får hjælp fra nogen offentlig instans til at komme i arbejde de første 13 uger efter endt uddannelse. Anderledes er det for kandidater fra AAU. Som det eneste universitet i Danmark tilbyder AAUs Karrierecenter nemlig de nyuddannede hjælp til at komme i job umiddelbart efter eksamen - og indsatsen giver resultat.

Lagt online: 22.06.2012

Arbejdsløse akademikere står ofte for skud. Beskæftigelsesministeren og uddannelsesministeren har opfordret dem til at tage job i Netto, og Liberal Alliances Joakim B. Olesen kaldte det for en ”slap holdning”, da en akademiker ikke ville flytte fra København til Jylland for at få job inden for sit fag.

Men ikke mindst for nyuddannede akademikere kan det være meget svært at få fodfæste på et arbejdsmarked, der er ramt af den globale krise. Nemmere bliver det ikke af, at de nyuddannede de første 13 uger efter bestået eksamen ikke oplever, at de kan få hjælp fra nogen offentlig instans til at komme videre fra studielivet til erhvervslivet. De studerende får blot et ”held og lykke” med på vejen, når de får deres eksamensbevis og er så overladt til sig selv – med mindre de altså bliver kandidater fra Aalborg Universitet, for så er situationen helt anderledes.

- Vi har de seneste år haft et meget stort optag, og det forpligter. Vi har naturligvis ansvar for, at de studerende får en god uddannelse, men vi mener også, at vi har et ansvar for, at vores kandidater hurtigt kommer i job. Derfor tilbyder vi som en del af Projekt Jobstrategi og som det eneste universitet i Danmark alle vore dimittender et møde med en karrierevejleder fra vores Karrierecenter, hvor dimittenderne kan få klarhed over deres kompetencer, få tips til jobansøgninger og få lagt en strategi for, hvordan de kommer i job straks efter eksamen, siger projektleder Camilla Lynge fra Aalborg Universitets Karrierecenter.

Indsatsen gør en forskel

Og erfaringerne fra det første år tyder på, at Projekt Jobstrategi hjælper de nyuddannede i job.

- 87 har taget imod tilbuddet om at få lagt en jobstrategi, de har modtaget vejledning løbende og deltaget i karrierekurser i forløb på op til 12 uger. Cirka 85 procent af de 87 er nu kommet i job, og uden Projekt Jobstrategi ville det tal nok nærmere ligge på 50 procent, så indsatsen gør virkelig en forskel, siger Camilla Lynge.

Den indsats, som de 18 ansatte på Karrierecenteret yder, handler ikke ”bare” om at klæde de nyuddannede på til jobjagten, men også om at skabe arbejdspladser i det nordjyske til akademikere. Derfor har ansatte fra Aalborg Universitets Karrierecenter besøgt 150 små og mellemstore nordjyske virksomheder for at fortælle, hvordan en virksomhed kan have nytte af at ansætte en akademiker, og det er blevet rigtig godt modtaget. Besøgene har resulteret i 35 nyoprettede akademikerstillinger og 25 praktikpladser.

- Mange små og mellemstore virksomheder, som ikke allerede har akademikere ansat, bliver positivt overrasket over, hvilke kompetencer akademikerne har. Og så orienterer vi selvfølgelig om Videnpilotordningen, der giver virksomheden mulighed for at få 12.500 om måneden i op til 12 måneder som tilskud til lønnen, hvis de ansætter en akademiker. Informationen om akademikernes kompetencer og muligheden for tilskud gør, at en række virksomheder har valgt at ansætte en akademiker, og vi fortsætter selvfølgelig med at besøge nordjyske virksomheder, så vi kan hjælpe endnu flere akademikerne i job og skabe mere vækst i Nordjylland, siger virksomhedskonsulent Bjørn Roed Jensen fra Karrierecenteret.

Samtlige cirka 1500, der færdiggør deres studier på Aalborg Universitet denne sommer, får et brev fra Karrierecenteret med tilbud om at komme med i Projekt Jobstrategi. Mange finder heldigvis job selv, men folkene på Karrierecenteret forventer, at cirka 10 procent af de 1500 kigger forbi.

Yderligere information og kontaktoplysninger:

Hvis det ønskes, hjælper Karrierecenteret gerne med at etablere kontakt til en eller flere af de nyuddannede, der allerede har fået hjælp til at finde job gennem Projekt Jobstrategi, og Karrierecenteret vil også kunne hjælpe med kontakt til en eller flere virksomheder, der har ansat en af de nyuddannede akademikere gennem Projekt Jobstrategi.

Camilla Lynge, projektleder for Projekt Jobstrategi, cl@adm.aau.dk, 99 40 74 44
Christian Volmer Nielsen, leder af Karrierecentret, cvn@adm.aau.dk, 99 40 74 38
Bjørn Roed Jensen, virksomhedskonsulent, brj@adm.aau.dk, 99 40 74 23

Karrierecenteret hjælper ikke kun efter endt eksamen. På kandidatuddannelserne bliver de studerende blandt andet undervist i, hvordan man skriver en god ansøgning, og hvordan man gør det godt til en jobsamtale.