Passer pangfarver på cyklisterne?

Kan pangfarver øge cyklisternes sikkerhed i trafikken? Et nyt forskningsprojekt ved Aalborg Universitet skal undersøge, om cyklister kan nedsætte risikoen for trafikulykker gennem påklædningen, og det kræver medvirken af 8000 cyklister.

Lagt online: 05.09.2012

Bliver færre cyklister kørt ned, hvis de har en pangfarvet jakke på? Det spørgsmål skal et nyt projekt give svaret på, og derfor skal 4.000 cyklister det kommende år lade deres almindelige jakke blive i garderoben og i stedet tage en ny, særlig cykeljakke på, når de skal ud i trafikken. Jakken er designet til at øge cyklisternes synlighed i trafikken, og derfor er jakken i pangfarver og udstyret med reflekser.

I alt 8.000 danske cyklister skal deltage i projektet. Fra projektets start får 4.000 udleveret cykeljakken, og de skal så bruge den, hver gang de cykler. Den anden halvdel af forsøgscyklisterne får først deres jakke, når projektet slutter et år senere.

-Gennem hele forsøgsperioden spørger vi med jævne mellemrum de 8.000 cyklister, om de har været involveret i en trafikulykke som cyklist. Når året er gået, tæller vi antallet af ulykker i gruppen af cyklister med den særlige cykeljakke og sammenligner det med antallet af ulykker i gruppen uden cykeljakken. På den måde kan vi måle, om cyklisternes øgede synlighed har en sikkerhedsmæssig effekt, fortæller lektor Harry Lahrmann fra Institut for Planlægning ved Aalborg Universitet, som står bag projektet sammen med TrygFonden, der har bevilget 4,3 million til forskningsprojektet.

Idéen til forskningsprojektet udspringer af et af Harry Lahrmanns tidligere forskningsprojekter om brug af kørelys på cykler. Projektet viste, at cyklister med kørelys på cyklen havde op til 30 procent mindre risiko for at blive involveret i trafikulykker, og nu skal det nye projekt vise, om jakkerne kan sænke den risiko endnu mere.

For at kunne sammensætte de to grupper á 4.000 cyklister på den rigtige måde søger projektet nu 30.000 frivillige fra hele landet, som kan læse mere om projektet og tilmelde sig på projektets hjemmeside.

Betingelsen for at deltage er, at man er fyldt 18 år og cykler mindst tre gange om ugen. Tilmelder man sig projektet og samtidig opfordrer tre venner til at gøre det samme, deltager man i konkurrencen om en IPAD.

Projektet skal danne grundlag for fremtidige trafiksikkerhedskampagner og anbefalinger til cyklister om, hvordan de kan øge deres sikkerhed i trafikken gennem valg af påklædning.

Kontakt/yderligere information:

Lektor Harry Lahrmann, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet