Rekordsøgning til Studiepraktik med fokus på mere end uddannelse

Aalborg Universitet gør klar til den største invasion nogensinde af potentielt kommende studerende, når gymnasieelever fra hele landet i uge 43 kommer i Studiepraktik på deres ønskeuddannelser. Omkring 2000 har allerede søgt, og nu åbnes der for ledige pladser i anden runde til et forløb, som gør ekstra meget ud af at præsentere byen Aalborgs attraktioner.

Lagt online: 01.10.2012

De 2000 studiepraktikanter fordeler sig på Aalborg Universitets afdelinger i Aalborg, København og Esbjerg. Alene i Aalborg har 1855 søgt i første runde, og blandt de uddannelser, som flest har vist interesse for som første prioritet, er Jura, Psykologi, Arkitektur & Design, Medicin, Erhvervsøkonomi, Sociologi og Idræt.

- Selv om der har været rekordstor interesse, kan vi tage endnu flere ind, fordi vores studier har gjort sig umage med at skabe plads. Så der er stadig mulighed for at søge ind på mange studier, fortæller koordinator Charlotte Rohde fra Den centrale Studievejledning på Aalborg Universitet.

Studiepraktikanterne kommer fra alle egne af landet, og AAU har i samarbejde med Region Nordjylland og Aalborg Kommune arrangeret busopsamling og overnatning til en stor del af dem. Som noget nyt får de mange gæster ekstra god mulighed for at danne sig et indtryk af, hvad Aalborg har at byde på ud over selve uddannelserne fra Aalborg Universitet og University College Nordjylland.

- Aalborg Kommune er via Study Aalborg gået meget aktivt ind i det i år. De står for et særligt arrangement i Nordkraft, hvor en masse aktører fra byens kultur- sports- og fritidsliv kommer og fortæller om nogle af byens mange attraktive tilbud. AKU, som administrerer kollegie- og ungdomsboligerne i Aalborg, arbejder også på at lave en rundvisning til nogle af deres nye kollegielejligheder i byen, så man kan få en idé om, at Aalborg gør mange ting for at gøre studiebyen attraktiv, siger koordinator Charlotte Rohde. Men også Studievalg Nordjylland har spillet en afgørende rolle for tilmeldingssystemet og markedsføringen af Studiepraktik.

Anden tilmeldingsrunde, som netop er startet, løber frem til den 7. oktober via den landsdækkende hjemmeside studiepraktik.nu. Når runden er færdig, og eleverne har svaret på, om de vil gøre brug af de tildelte pladser, véd studiepraktik-arrangørerne på Aalborg Universitet, præcis hvor mange der skal gøres plads til i de tre hektiske dage, arrangementet varer.

Yderligere oplysninger:

• Studiepraktik på Aalborg Universitet den 24. - 26. oktober 2012 er for afgangselever eller elever, der allerede har afsluttet en gymnasial uddannelse. De får et unikt indblik i en uddannelse og i det studieliv, der venter dem som universitetsstuderende. I løbet af de tre dage, arrangementet varer, snakker de med nuværende studerende, følger undervisningen, oplever studieformen med projektorienteret gruppearbejde og ser auditorier, laboratorier, grupperum og it-faciliteter. Læs mere på studiepraktik.aau.dk.
• Efter det faglige program, som løber hver dag fra 10-15, er der mulighed for at koble sig på afterstudy-aktiviteter med både oplysning og underholdning. Ved Study Aalborgs arrangement torsdag den 25. oktober i Nordkraft forventes det, at bl.a. AKU - Kollegie- og Ungdomsboliger, DGI, VisitAalborg, Aalborg Teater, Teater Nordkraft, Biffen, Huset i Hasserisgade, Sport2Go, "Husets" Åben Scene, Skråen og Studenterhuset deltager.
• Koordinator: Charlotte Rohde, Den centrale Studievejledning, tlf. 9940 9446.
• Transport og kommunikation: Lene Agger, Den centrale Studievejledning, tlf. 9940 9442.
• Det Humanistiske Fakultet: Morten Johansen, tlf. 9940 9182.
• Det Samfundsvidenskabelige Fakultet: Berit Fejborg, tlf. 9940 7332.
• Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet: Andy J. S. Madsen, tlf. 9940 3492, og Rune Steiness, tlf. 9940 3476.
• Aalborg Universitet København: Mette Vium Asbjørn, tlf. 9940 2581.
• Aalborg Universitet Esbjerg: Ulla Ladegaard, tlf. 9940 7601.